Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] PZL 38 WILK - OP9D3A
Polskie samoloty myśliwskie
Właściciel: norbinorek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-05-2021
Data utworzenia: 17-05-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
16x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
31 odwiedzających
13 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
12 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ajka, ankos, Aynsley, CarCam, hobbbysta, kross, palinq, R-Sol, Tisia, Tris, unkas, Whatever
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
0C96DC2E-44C6-E18F-7320-7481FE568C25.jfif Prototyp - PZL.38 Wilk

PZL.38 Wilk - Jesienią 1934r. polskie lotnictwo wojskowe opracowało wymagania na nowoczesny dwusilnikowy samolot myśliwsko- bombowy, który w założeniu miał zastąpić zarówno myśliwce PZL P.11 jak i liniowe PZL.23 "Karaś" Koncepcję aerodynamiczną nowego samolotu, oznaczonego PZL.38 "Wilk", stworzyli twórca rewelacyjnego bombowca PZL.37 "Łoś" inż. J. Dąbrowski i inż. Franciszek Misztal. Szczegółowy projekt opracowali inż. F, Misztal i inż. Tadeusz Tarczyński. Równolegle w Polskich Zakładach Skody rozpoczęto prace nad nowym silnikiem "Foka" przewidzianym do napędu samolotu. Głównym konstruktorem został inż. Stanisław Nowokuński.

Równoległe prowadzenie prac nad płatowcem i przewidzianym dla niego silnikiem stanowiło spore ryzyko, zwłaszcza, że wg planów Dowództwa Lotnictwa, PZL.38 miał stać się podstawowym sprzętem polskich eskadr. Jakiekolwiek niepowodzenie w pracach nad napędem stawiało pod znakiem zapytania sukces całego programu. Początkowo prace nad "Foką" toczyły się sprawnie. Niestety, 30 VII 1936r. inż. Nowokuński zginął tragicznie w Tatrach. Jego następcy nie potrafili sobie poradzić z drganiami silnika, niedostatecznym chłodzeniem i kilkoma innymi wadami. Ponadto moc silnika była daleka od zakładanej.

 

W listopadzie 1936r ukończono projekt "Wilka", a w połowie następnego roku gotowe były dwa prototypy. Ze względu na coraz większe opóźnienia w pracach nad silnikami "Foka" zdecydowano o zamontowaniu w prototypie PZL.38/II amerykańskich silników Ranger SGV-770B 450 KM. Samolot został oblatany w kwietniu 1938r. Drugi egzemplarz, oznaczony PZL.38/I, został wyposażony w silniki "Foka" i pokazany pod koniec 1938r. na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie wzbudził spore zainteresowanie (samolot nie był jednak wtedy zdolny do lotu). Pierwszy lot PZL.38/I doszedł do skutku dopiero na przełomie lutego i marca 1939r. Okazało się, ze silniki wciąż nie uzyskują zakładanej mocy, nie są dopracowane na tyle, by rozpocząć ich produkcję seryjną, a co gorsza samolot ma przekroczoną w stosunku do projektu masę własną (prawdopodobnie o około 10%). Prace nad "Wilkiem" przerwano, zwłaszcza, że w stadium projektowania znajdowała się już jego ulepszona wersja PZL.48 "Lampart" Fiasko budowy samolotu PZL.38 i problemy z myśliwcem PZL.50 "Jastrząb" spowodowały, że do II wojny światowej polskie lotnictwo myśliwskie przystąpiło wyposażone jedynie w przestarzałe PZL P.11 i PZL P.7

 

We wrześniu 1939r. oba prototypy były niezdolne do lotu i po kapitulacji Warszawy zostały przejęte przez Niemców. PZL.38/I prawdopodobnie znalazł się w ośrodku doświadczalnym Luftwaffe w Rechlinie. PZL.38/II został w 1940r. przesłany do Muzeum Lotnictwa w Berlinie, gdzie w 1943r. został zniszczony w wyniku alianckiego nalotu.

 

Dalszą ewolucją PZL.38 "Wilk" miał być samolot myśliwsko-szturmowy PZL.54 "Ryś"

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy, dwusilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, podwójne usterzenie kierunku. Napęd stanowiły 2 silniki rzędowe widlaste odwrócone:

 
  • PZL.38/I: 8-cylindrowe PZL Foka II o mocy 309 kW (420 KM) każdy

  • PZL.38/II: 12-cylindrowe Ranger SGV-770b6 o mocy 331 kW (450 KM) każdy.

 

Śmigła trzyłopatowe, metalowe (PZL.38/II- dwułopatowe, drewniane).

 

Uzbrojenie: działko FK wz. 38 kal. 20 mm oraz 2 k.m. PWU wz.36 kal. zamontowane w nosie oraz 2 sprzężone ruchome k.m. PWU 7,9 mm w tylnym stanowisku strzeleckim. Istniała możliwość podwieszenia bomby o masie 300 kg pod kadłubem.

 

Dane techniczne (PZL.38/I):

 

Rozpiętość

11,05 m

Długość

8,35 m

Wysokość

2,5 m

Powierzchnia nośna

20,4 m2

Masa własna

2155 kg

Masa całkowita

2800 kg

Prędkość maksymalna

465 km/h

Pułap

9000 m

Zasięg

850 km



Opracował: Paweł Szczepaniec
 
PRZYDATNE BĘDĄ RĘKAWICZKI ! 
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Geokret

Geokret  Ropucha bagienna - Całkowity dystans: 4190 km
Geokret  Parkingowy - Całkowity dystans: 7729 km