Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL 38 WILK - OP9D3A
Polskie samoloty myśliwskie
Owner: norbinorek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-05-2021
Date created: 17-05-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 13-03-2022
37x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
73 visitors
30 x rated
Rated as: Excellent
26 x recommended
This cache is recommended by: Aikido, ajka, ankos, art_noise, Aynsley, bamba, CarCam, crazy_baby, Dallas, gagu, galowianie, hobbbysta, jemiolka, kross, Mario&Monia, Mensor, Oni_no_Pejot, palinq, R-Sol, Remol19, Serengeti, Thundercat, Tisia, Tris, unkas, Whatever
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
0C96DC2E-44C6-E18F-7320-7481FE568C25.jfif Prototyp - PZL.38 Wilk

PZL.38 Wilk - Jesienią 1934r. polskie lotnictwo wojskowe opracowało wymagania na nowoczesny dwusilnikowy samolot myśliwsko- bombowy, który w założeniu miał zastąpić zarówno myśliwce PZL P.11 jak i liniowe PZL.23 "Karaś" Koncepcję aerodynamiczną nowego samolotu, oznaczonego PZL.38 "Wilk", stworzyli twórca rewelacyjnego bombowca PZL.37 "Łoś" inż. J. Dąbrowski i inż. Franciszek Misztal. Szczegółowy projekt opracowali inż. F, Misztal i inż. Tadeusz Tarczyński. Równolegle w Polskich Zakładach Skody rozpoczęto prace nad nowym silnikiem "Foka" przewidzianym do napędu samolotu. Głównym konstruktorem został inż. Stanisław Nowokuński.

Równoległe prowadzenie prac nad płatowcem i przewidzianym dla niego silnikiem stanowiło spore ryzyko, zwłaszcza, że wg planów Dowództwa Lotnictwa, PZL.38 miał stać się podstawowym sprzętem polskich eskadr. Jakiekolwiek niepowodzenie w pracach nad napędem stawiało pod znakiem zapytania sukces całego programu. Początkowo prace nad "Foką" toczyły się sprawnie. Niestety, 30 VII 1936r. inż. Nowokuński zginął tragicznie w Tatrach. Jego następcy nie potrafili sobie poradzić z drganiami silnika, niedostatecznym chłodzeniem i kilkoma innymi wadami. Ponadto moc silnika była daleka od zakładanej.

 

W listopadzie 1936r ukończono projekt "Wilka", a w połowie następnego roku gotowe były dwa prototypy. Ze względu na coraz większe opóźnienia w pracach nad silnikami "Foka" zdecydowano o zamontowaniu w prototypie PZL.38/II amerykańskich silników Ranger SGV-770B 450 KM. Samolot został oblatany w kwietniu 1938r. Drugi egzemplarz, oznaczony PZL.38/I, został wyposażony w silniki "Foka" i pokazany pod koniec 1938r. na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie wzbudził spore zainteresowanie (samolot nie był jednak wtedy zdolny do lotu). Pierwszy lot PZL.38/I doszedł do skutku dopiero na przełomie lutego i marca 1939r. Okazało się, ze silniki wciąż nie uzyskują zakładanej mocy, nie są dopracowane na tyle, by rozpocząć ich produkcję seryjną, a co gorsza samolot ma przekroczoną w stosunku do projektu masę własną (prawdopodobnie o około 10%). Prace nad "Wilkiem" przerwano, zwłaszcza, że w stadium projektowania znajdowała się już jego ulepszona wersja PZL.48 "Lampart" Fiasko budowy samolotu PZL.38 i problemy z myśliwcem PZL.50 "Jastrząb" spowodowały, że do II wojny światowej polskie lotnictwo myśliwskie przystąpiło wyposażone jedynie w przestarzałe PZL P.11 i PZL P.7

 

We wrześniu 1939r. oba prototypy były niezdolne do lotu i po kapitulacji Warszawy zostały przejęte przez Niemców. PZL.38/I prawdopodobnie znalazł się w ośrodku doświadczalnym Luftwaffe w Rechlinie. PZL.38/II został w 1940r. przesłany do Muzeum Lotnictwa w Berlinie, gdzie w 1943r. został zniszczony w wyniku alianckiego nalotu.

 

Dalszą ewolucją PZL.38 "Wilk" miał być samolot myśliwsko-szturmowy PZL.54 "Ryś"

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy, dwusilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, podwójne usterzenie kierunku. Napęd stanowiły 2 silniki rzędowe widlaste odwrócone:

 
  • PZL.38/I: 8-cylindrowe PZL Foka II o mocy 309 kW (420 KM) każdy

  • PZL.38/II: 12-cylindrowe Ranger SGV-770b6 o mocy 331 kW (450 KM) każdy.

 

Śmigła trzyłopatowe, metalowe (PZL.38/II- dwułopatowe, drewniane).

 

Uzbrojenie: działko FK wz. 38 kal. 20 mm oraz 2 k.m. PWU wz.36 kal. zamontowane w nosie oraz 2 sprzężone ruchome k.m. PWU 7,9 mm w tylnym stanowisku strzeleckim. Istniała możliwość podwieszenia bomby o masie 300 kg pod kadłubem.

 

Dane techniczne (PZL.38/I):

 

Rozpiętość

11,05 m

Długość

8,35 m

Wysokość

2,5 m

Powierzchnia nośna

20,4 m2

Masa własna

2155 kg

Masa całkowita

2800 kg

Prędkość maksymalna

465 km/h

Pułap

9000 m

Zasięg

850 km



Opracował: Paweł Szczepaniec
 
PRZYDATNE BĘDĄ RĘKAWICZKI ! 
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 37x Not found 0x Note 0x All entries Show deletions