Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PZL 44 WICHER - OP9D39
Polskie samoloty pasażerskie
Eigenaar: norbinorek
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Groot
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 17-05-2021
Gemaakt op: 17-05-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
47x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
65 x Bekeken
38 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
31 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: ajka, ankos, art_noise, bamba, Baton123, Chrząszcze2, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, galowianie, Hasioki, hobbbysta, Inikara, IrminaF, iwonia1999, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Oni_no_Pejot, palinq, Remol19, Serengeti, słabakinia, Thundercat, Tisia, Vamos, Whatever
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

 PZL.44 "Wicher"
057C78A8-B976-8A9A-8E52-625EF2538E06.jfif

PZL.44 "Wicher" - W 1935r. Ministerstwo Komunikacji złożyło zamówienie na nowoczesny samolot pasażerski, który mógłby zastąpić używane w owym czasie przez PLL LOT samoloty Douglas DC-2. W odpowiedzi Państwowe Zakłady Lotnicze przedstawiły projekt samolotu PZL.44 "Wicher" autorstwa inż. Wsiewołoda Jakimiuka. Warto zauważyć, że prace prowadzone nad "Wichrem" opóźniły o około rok powstanie myśliwca PZL.50 "Jastrząb".

Prototyp "Wichra" został oblatany 12 III 1938r. przez Bogusława Orlińskiego. Samolot miał nowoczesną konstrukcję, a osiągami znacznie przewyższał używane dotychczas samoloty Douglas DC-2. Niestety, w połowie 1938r. PLL LOT zakupiły amerykańskie samoloty Lockheed L-14H, o lepszych niż PZL.44 osiągach i tańsze od niego. W 1939r. anulowano zamówienie na serię 10 "Wichrów" (tak niewielka ilość zamówionych samolotów była m.in. przyczyną ich wysokiej ceny).

W 1939r. rozważano możliwość przeróbki "Wichra" na samolot rozpoznawczo-bombowy dalekiego zasięgu. Ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano i wersja bombowa oznaczona PZL.44B pozostała jedynie w fazie wstępnych prac projektowych.

Po wybuchu II wojny światowej prototyp "Wichra" ewakuowano 4 IX z Grójca do Lwowa, gdzie pozostawiono go z powodu awarii instalacji hydraulicznej podwozia. Samolot został przejęty przez wojska radzieckie i po naprawie przetransportowany do Moskwy.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwójne usterzenie kierunku. Ciekawostką było zastosowanie  po raz pierwszy w Polsce zgrzewania blach duralowych zamiast nitowania. Kabina mieściła 14 pasażerów oraz 2 osoby załogi. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Wright "Cyclone" GR-1820 G2 o mocy 736 kW (1000 KM). Śmigła trójłopatowe, metalowe.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

23,80 m

Długość

18,45 m

Wysokość

4,80 m

Powierzchnia nośna

75 m2

Masa własna

5990 kg

Masa całkowita

9500 kg

Prędkość maksymalna

374 km/h

Pułap

6000 m

Zasięg

1800 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec

 

     ,,  Zapaliło się zielone światło , można skakać , stanąłem u wrót i spojrzałem w dół . Gdzieś tam w dole było widać ogniska rozpalone na polanie , mój cel . Z ogromną determinacją pochyliłem się i runąłem w ciemność , wiatr zatykał oddech , dopiero kilometr nad ziemią otworzyłem spadochron . Pomimo starań zwiało mnie z 50 metrów na południe od znacznika  lecz ostatecznie trafiłem w polanę , unikając drzew . Wraz z oczekującą grupą partyzantów szybko ukryłem czaszę do skrzyni a ją z kolei udało się wcisnąć pod wykrotem , mocno zasypując ziemią . Mogliśmy się oddalić i kontynuować zadanie , rozkaz to rozkaz , taki nas los . ''

 
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 47x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs