Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL 44 WICHER - OP9D39
Polskie samoloty pasażerskie
Owner: norbinorek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Large
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-05-2021
Date created: 17-05-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
47x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
65 visitors
38 x rated
Rated as: Excellent
31 x recommended
This cache is recommended by: ajka, ankos, art_noise, bamba, Baton123, Chrząszcze2, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, galowianie, Hasioki, hobbbysta, Inikara, IrminaF, iwonia1999, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Oni_no_Pejot, palinq, Remol19, Serengeti, słabakinia, Thundercat, Tisia, Vamos, Whatever
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 PZL.44 "Wicher"
057C78A8-B976-8A9A-8E52-625EF2538E06.jfif

PZL.44 "Wicher" - W 1935r. Ministerstwo Komunikacji złożyło zamówienie na nowoczesny samolot pasażerski, który mógłby zastąpić używane w owym czasie przez PLL LOT samoloty Douglas DC-2. W odpowiedzi Państwowe Zakłady Lotnicze przedstawiły projekt samolotu PZL.44 "Wicher" autorstwa inż. Wsiewołoda Jakimiuka. Warto zauważyć, że prace prowadzone nad "Wichrem" opóźniły o około rok powstanie myśliwca PZL.50 "Jastrząb".

Prototyp "Wichra" został oblatany 12 III 1938r. przez Bogusława Orlińskiego. Samolot miał nowoczesną konstrukcję, a osiągami znacznie przewyższał używane dotychczas samoloty Douglas DC-2. Niestety, w połowie 1938r. PLL LOT zakupiły amerykańskie samoloty Lockheed L-14H, o lepszych niż PZL.44 osiągach i tańsze od niego. W 1939r. anulowano zamówienie na serię 10 "Wichrów" (tak niewielka ilość zamówionych samolotów była m.in. przyczyną ich wysokiej ceny).

W 1939r. rozważano możliwość przeróbki "Wichra" na samolot rozpoznawczo-bombowy dalekiego zasięgu. Ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano i wersja bombowa oznaczona PZL.44B pozostała jedynie w fazie wstępnych prac projektowych.

Po wybuchu II wojny światowej prototyp "Wichra" ewakuowano 4 IX z Grójca do Lwowa, gdzie pozostawiono go z powodu awarii instalacji hydraulicznej podwozia. Samolot został przejęty przez wojska radzieckie i po naprawie przetransportowany do Moskwy.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwójne usterzenie kierunku. Ciekawostką było zastosowanie  po raz pierwszy w Polsce zgrzewania blach duralowych zamiast nitowania. Kabina mieściła 14 pasażerów oraz 2 osoby załogi. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Wright "Cyclone" GR-1820 G2 o mocy 736 kW (1000 KM). Śmigła trójłopatowe, metalowe.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

23,80 m

Długość

18,45 m

Wysokość

4,80 m

Powierzchnia nośna

75 m2

Masa własna

5990 kg

Masa całkowita

9500 kg

Prędkość maksymalna

374 km/h

Pułap

6000 m

Zasięg

1800 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec

 

     ,,  Zapaliło się zielone światło , można skakać , stanąłem u wrót i spojrzałem w dół . Gdzieś tam w dole było widać ogniska rozpalone na polanie , mój cel . Z ogromną determinacją pochyliłem się i runąłem w ciemność , wiatr zatykał oddech , dopiero kilometr nad ziemią otworzyłem spadochron . Pomimo starań zwiało mnie z 50 metrów na południe od znacznika  lecz ostatecznie trafiłem w polanę , unikając drzew . Wraz z oczekującą grupą partyzantów szybko ukryłem czaszę do skrzyni a ją z kolei udało się wcisnąć pod wykrotem , mocno zasypując ziemią . Mogliśmy się oddalić i kontynuować zadanie , rozkaz to rozkaz , taki nas los . ''

 
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 47x Not found 0x Note 0x All entries