Berlinka. Częściowo zrealizowana autostrada łącząca dwie z trzech stolic Prus: Berlin i Królewiec.
Była ona jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung) oraz wcześniejsze plany (towarzystwo HAFRABA). 27 września 1936 roku oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową). W czasie wojny budowano kolejny odcinek berlinki ze Szczecina do Lisowa oraz wykonano prace ziemne aż do okolic Kościerzyny na Pomorzu Gdańskim. Roboty te prowadzili więźniowie i jeńcy wojenni w obozach pracy. W 1945 roku, w momencie kapitulacji, III Rzesza zostawiła w spadku 3896 kilometrów autostrad.
Budowa wiaduktu na węźle Pomehrendorf w 1938 r.
Dziś po śladzie Berlinki idzie autostrada A6 od granicy państwa do Węzła Rząśnica, droga wojewódzka nr 142 od Węzła Rząśnica do drogi krajowej nr 20 w okolicach Chociwla w Województwie Zachodniopomorskim oraz fragment obwodnicy Elbląga w ciągu S7, droga S22 od Elbląga do granicy państwa w okolicy Grzechotek i (po stronie rosyjskiej) trasa E28 od granicy do Kaliningradu.
Pomiędzy Chociwlem a Elblągiem w dużej mierze rozpoczęto prace ziemne, jednak trasa ta nigdy nie została skończona.
Skrzynka jest jedną z kilku poświęconym tej niewybudowanej autostradzie.
Przebieg berlinki mojego autorstwa, wykonany na podstawie zdjęć satelitarnych znajduje się tutaj.
O skrzynce: