Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[WK] Dworzec kolejowy Wielki Kack - OP98TZ
Drugi dworzec kolejowy w Wielkim Kacku
Właściciel: telefonalarmowy
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-08-2020
Data utworzenia: 30-08-2020
Data opublikowania: 26-09-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 14-04-2023
46x znaleziona
1x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 0 obserwatorów
109 odwiedzających
35 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
9 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Imagini, koshack, kurier, Maciex, MaciuśInterpreter, Qbacki, Serengeti, sierota, TSW
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

[WK] Dworzec kolejowy Wielki Kack

Historia:

Wraz ze wzrostem znaczenia portu w Gdyni i ilości eksportu węgla ze Śląska przez Gdynię nastąpiła konieczność budowy kolejnej tzw. Magistrali Węglowej ze Śląska do jedynego polskiego portu przeładunkowego. Pierwsza linia działała do listopada 1930 roku. W latach 1927-30 w rejonie Wielkiego Kacka budowano już nowe torowisko, a stara linia Gdynia-Kokoszki została rozebrana. Przy obecnej ulicy Nowodworcowej wybudowano nowy budynek dworca kolejowego, którego projektantem był inż. Tatarczuk, z magazynem spedycji towarowej, domem zwiadowcy oraz budynkami gospodarczymi. W budynku starego dworca po 1930 roku mieściło się biuro Stowarzyszenia Strzelców, których strzelnica była usytuowana wzdłuż nowych torów. Budynek nowej stacji został trafiony pociskiem już 1 września i znacząco ucierpiał. Paliła się część mieszkalna, służbowa i poczekalnia. Pełniący funkcję dyżurnego ruchu na stacji Władysław Pyciak (który mieszkał w budynku głównym dworca) został aresztowany na początku września i zginął w transporcie do obozu koncentracyjnego Mauthausen w Austrii. Stary dworzec po zniszczenia wojennych nie został już odbudowany z powodu braku takiej potrzeby. Odbudowa nowego dworca rozpoczęła się w 1949 roku i zakończyła rok później, jednak stacja kolejowa była czynna przez cały czas już od 1945 roku. Pod koniec lat 90. w sezonie turystycznym przez Wielki Kack kursował pociąg „Costerina” złożony z wagonów z lat 50. oraz lokomotywy parowej, która poza sezonem stacjonowała (i obecnie stacjonuje) w skansenie kolejowym w Kościerzynie (autor kesza miał okazję wielokrotnie nim jeździć). Porównując fotografię dworca z 1939 roku i obecnie warto zwrócić uwagę na ścianę północną. Brak jest ozdobnych wykończeni dachu, zmienił się również układ okien. Ciekawostką jest również punkt pomiarowy wmurowany w budynek od strony torów przy jego lewym narożniku, na którym do dziś znajduje się bardzo dobrze zachowany orzeł będący godłem II RP, który przetrwał wojnę i czasy PRL w nienaruszonym stanie.

W 2015 roku zmodernizowano linię i przebudowano całkowicie układ torowy - zlikwidowano peron wyspowy , żeberka ochronne, kształtowe semafory, przestarzałe elementy infrastruktury dworcowej oraz zmodernizowano nastawnię. W 2017 roku stację wyłączono z obsługi pasażerskiej, zamknięto poczekalnię i oddano do użytku nowy przystanek kolejowy Karwiny znajdujący się nieco dalej w stronę Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. W lipcu 2019 roku Dworzec w Gdyni Wielkim Kacku trafił pod ścisłą ochronę konserwatorską. Zakończyły się procedury związane z wpisaniem go do rejestru zabytków. Do rejestru zabytków został wpisany cały historyczny zespół zabudowy stacji kolejowej, który tworzą między innymi: budynek dworcowy, magazyn ekspedycji towarowej, budynek gospodarczy przy budynku dworcowym, dom zawiadowcy oraz magazyn zawiadowcy odcinka drogowego. Z dawnego wyposażenia zachowało się drewniane okienko kasowe z szufladką na prowadnicach. Zgodnie z projektem budynek jest podzielony na część dyspozycyjną, hall kasowy z poczekalnią i część mieszkalną. Ten typ dworca kolejowego z nastawnią dyspozycyjną (ława nastawcza i blokada stacyjna), zwany jest typem „Bydgoszcz-Gdynia”.

 

Skrzynka:

Skrzynka znajduje się przy budynku dworca. Uważaj, ponieważ połowę dworca stanowią mieszkania. Nie niszcz budynku, pamiętaj, że jest to zabytek chroniony prawem!

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
Dworzec kolejowy w Wielkim Kacku w latach 30.
Parowozy na stacji Wielki Kack. W oddali wzgórze Kalinowo i droga do Sopotu
Ruiny spalonej w czasie II wojny światowej części mieszkalnej Dworca Wielki Kack
Wpisy do logu: znaleziona 46x nieznaleziona 1x komentarz 2x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria