Rowerowe Pomorze
Władysławowo - Hel
Kim był kaper?
Kaper był dowódcą lub członkiem załogi uzbrojonego statku handlowego, walczącym na własny koszt i ryzyko w służbie swojego mocodawcy, prowadzącego wojnę na morzu. Mocodawca owy dawał kaprowi tzw. list kaperski, czyli upoważnienie do ścigania, zatapiania lub konfiskowania statków nieprzyjacielskich bądź przewożonych przez nie ładunków. Listy kaperskie zapewniały także ich posiadaczom ochronę prawną oraz prawo do zachowania większości (niekiedy nawet 80-90%) zysków.
W Polsce pierwszą flotę kaperską zorganizował król Kazimierz Jagiellończyk w 1456 roku podczas wojny trzynastoletniej z Krzyżakami. System ten stosowali również kolejni władcy: Zygmunt Stary, Zygmunt August i Stefan Batory. Angażowali oni nie tylko armatorów gdańskich, ale i angielskich, szkockich, duńskich czy holenderskich.
Ostatecznie kaperstwo zostało zakazane w 1856 roku, na mocy traktatu paryskiego.
(Źródło: Wikipedia)
KESZ
Tradycyjny kesz pod kordami (+/- 1 metr). Nie kop, nie niszcz ściółki. Pojemnik znajduje się w naturalnej "jamie", zamaskowany gałęziami i szyszkami.
Pojemnik szczelnie zamknij / zakręć i odłóż dokładnie w miejsce, z którego go wziąłeś. Zamaskuj. Nie spal miejscówki!
RPH to seria 33 skrzynek utworzonych w ramach Rowerowego Pomorza na odcinku Władysławowo – Hel. Pomyślane głównie jako szybkie skrzynki typu „drive-in", w kilku przypadkach wymagać będą poświęcenia nieco więcej czasu i uwagi (quizy, multi, etc). Mam nadzieję, iż niezależnie od charakteru i rodzaju, kesze RPH sprawią, że rowerowa przejażdżka przez półwysep będzie czystą przyjemnością, łączącą dobrą zabawę z walorem edukacyjnym (aspekt rybacki, przyrodniczy, kulturowy i militarny Półwyspu Helskiego). Pomyślnych łowów!