Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
/KKD/ Dworzec PKP - OP8ZM8 Cache of week
Kwidzyńska Kolej Dojazdowa-FINAŁ
Owner: elmodemonico
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Large
Status: Ready for Search
Date hidden: 05-05-2019
Date created: 28-04-2019
Date published: 05-05-2019
Last modification: 16-06-2021
90x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
217 visitors
65 x rated
Rated as: Excellent
64 x recommended
This cache is recommended by: ada_mroczna, Aki., areckis, ash, Badzia Gadzia - (BG), bamba, Blondi, Błękitna Team, bodziu79, Chochlik., Ciachol, crazy_baby, Czarodziej, dawidnd, ELF-HUNTER, Equilibrium_prime, fafner, Gacekk, gagu, Hawwa, hobbbysta, Hr. Jan Usz, imariuszek, Kika, Koza, LadyMoon, Limon, MaciekBDG, MaksiKate, Maleska, mangus i 27@, Maniek, marass1111, marcin_Rio, Mario&Monia, martuś, mcflis, Miki., misiek_siersciuch (m_si), misiowa, Mycha, night_time, palinq, patikoo, Pawello, Qbacki, Qbhaq, r00t7, Redzi23, Robcon, rogatek, ronja, Serengeti, Sir Black, szabla, telefonalarmowy, Tisia, TSW, uhuhu, Victor+, Whatever, whynot, woyt, Zuza007
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Periodical/Paid  Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  Take special equipment  GeoHotel  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Ostatni punkt na trasie to skrzynka finałowa zlokalizowana na świeżo wyremontowanym kwidzyńskim dworcu kolejowym.

Na początek trochę historii:

Pierwszy dworzec w Kwidzynie powstał w 1883 r. dosłownie w polu, na wschód od rogatek ówczesnego miasta. Wraz z pojawieniem się kolei miasto zaczęło systematycznie rozbudowywać się w jej kierunku. Do lat 20-tych XX w. cały wolny teren między starówką a dworcem prawie zupełnie zapełnił się nowymi budynkami. Stary dworzec, sądząc po kształcie, był parterowym dworcem barakowym w jego największej odmianie - podobnym do tych w Gardei czy Myślicach. Mimo że był bardzo prostą budowlą, to miał wydzieloną bryłę magazynu towarowego, przylegającego do prostokątnego baraku z kasą i poczekalnią. Dworce tego typu były charakterystyczne dla całej linii Toruń - Malbork.
Obecny budynek dworca należy do najlepiej zachowanych neogotyckich dworców z czasów pruskich. Reprezentacyjną, obszerną budowlę zaprojektowano zgodnie z gustem epoki. Przełom XIX i XX był złotym wiekiem Prus, bogacące się miasta oczekiwały od zarządu kolei pruskich KPEV zamiany prymitywnych dworców barakowych (lub innych pochodzących z początków kolei) na bardziej prestiżowe gmachy. Tam gdzie obroty to uzasadniały, budowano od podstaw nowe ceglane dworce o wyszukanych kształtach, z wyraźnym nawiązaniem do architektury krzyżackich zamków.
Nowy dworzec w Kwidzynie postawiono na południe od pierwszego - barakowego (patrz porównanie stacji 1889-1928 powyżej). Budowę rozpoczęto przypuszczalnie w 1900 r. a ukończono w 1901 r.
Mimo dziesiątek lat funkcjonowania zmiany w wyglądzie były raczej kosmetyczne. Szczęśliwie, w trakcie przeprowadzonego niedawno remontu dachu, zachowano dachówkę i prócz drobiazgów nic nie szpeci zabytkowej bryły. Cała stolarka drzwi wygląda na oryginalną. Wymieniono zegar. Tarcze herbowe po wojnie "zmodyfikowano". Ta z krzyżackim krzyżem znikła, zaś na drugiej czarny orzeł został zamieniony na białego.

Obecnie:

W 2012 r., po kilkunastu latach starań, samorząd Kwidzyna przejął za nieco ponad 200 tys. zł znajdujący się w tym mieście dworzec kolejowy. Obiekt znajduje się na liście zabytków. Miasto, dzięki funduszom unijnym, przeprowadziło remont obiektu. Projekt obejmujował też zagospodarowanie terenu – m.in. przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę zatok autobusowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Dworzec został uroczyście udostępniony mieszkańcom 14 grudnia 2018 roku. Obiekt pełni kilka funkcji. Jedną z nich jest kulturalna – w budynku siedzibę znalazła Biblioteka Miejsko-Powiatowa. Zaprojektowano m.in. poczekalnię multimedialną.

W budynku dworca znalazło się tez miejsce na funkcję transportową. Przewidziano skrytki na przechowanie bagaży oraz informację turystyczną. Działa już kasa, poczekalnia oraz toaleta. Na razie jednak – do czasu zakończenia remontu linii 207 z Grudziądza do Malborka – pasażerowie muszą korzystać z komunikacji zastępczej.

Źródło: transport-publiczny.pl i fotopolska.eu

SKRZYNKA: Kordy zaprowadzą Cię przed główne wejście do budynku. Udaj się do punktu informacji turystycznej, zapytaj o skrzynkę (walizkę) i podaj hasło, które składa się z dwóch cyferek spisanych ze skrzynek z GeoŚcieżki. 

 

UWAGA! SKRZYNKA DOSTĘPNA CODZIENNIE W GODZINACH 5.00 - 22.00.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints