Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
JKD: wiadukt - OP8XQ8
Właściciel: szabla
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 06-03-2019
Data utworzenia: 29-12-2018
Data opublikowania: 10-03-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 21-05-2020
30x znaleziona
1x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 4 obserwatorów
48 odwiedzających
21 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Wesker
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Wiadukt został wybudowany w 1915 roku była to konstrukcja żelbetonowa nad szosą o długości 7,5 m w świetle.

W maju 1988 roku JKD wzbogaciła się o parowóz Px38-805 sprowadzony ze Żnina, który miał być wykorzystywany do uruchomienia kilku pociągów wycieczkowych. Jednak już w grudniu 1990 roku DOKP chciała zlikwidowania linii, co mimo protestów się powiodło. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej wydał zarządzenie o zawieszeniu ruchu na JKD z dniem 01.07.1991 roku. Kilka dni przed upływem tego terminu tj 29 czerwca z Witaszyc do Zagórowa wyruszył pożegnalny pociąg prowadzony przez jeden z trzech  wagonów motorowych: MBxc1-41, tzw. Ryjek. Jednocześnie cały czas prowadzono walkę o utrzymanie kursowania pociągów. W styczniu 1992 roku na istniejącym szlaku, ekipa filmowa niemieckiego czasopisma "Eisenbahnkurier" zorganizowała przejazd parowozem Tx-1112, sprowadzonym wcześniej z Czarnej Białostockiej. Jednak w czasie pobytu ekipy filmowej doszło do wypadku, który całkowicie przekreślił plany reaktywacji kolei. Mianowicie remonty drogi krajowej nr 11 pod wiaduktem spowodowały podniesienie poziomu jezdni, tak że w końcu wielotonowa ciężarówka nie zmieściła się pod wiaduktem w Witaszycach i znacznie go uszkodziła. W związku z powyższym stacja początkowa została odcięta od reszty sieci. Samorządy próbowały jeszcze przejąć linię i uruchomić przewozy, jednak ostatecznie z tego zrezygnowały z uwagi na brak funduszy.  Po tych wydarzeniach 25 czerwca 1992 roku Dyrektor Generalny PKP zarządził likwidację JKD. Uszkodzony wiadukt rozebrano w tym samym miesiącu. Do końca roku zezłomowano większość wagonów. 13 stycznia 1993 roku Gmina Gizałki podpisała umowę, na mocy której podjęła się fizycznej likwidacji torowiska. 23 lutego rozpoczęto demontaż torów na stacji w Zagórowie oraz szlaku w kierunku Witaszyc. Jarocińska Kolej Dojazdowa po 91 latach przestała istnieć. 

 

Na znalazców czekają certy.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
wiadukt
Wpisy do logu: znaleziona 30x nieznaleziona 1x komentarz 3x Wszystkie wpisy