Kesz należy do geościeżki projektu MurGos. Jest to nowa wersja (ciekawe jak długo ten przetrwa) zarchiwizowanego kesza OP852U.
Obecny budynek dworca, ani nie wygląda okazale, ani nie pełni swojej funkcji. Nie ma już kas i poczekalni. Ładnie prezentują się obecnie tylko odnowione perony.
Historycznie początek kolei w Murowanej Goślinie sięga końca XIX i początku XX wieku. Pod koniec XIXw. pojawiła się w mieście potrzeba rozwoju komunikacji. Początkowo planowano budowę kolei prywatnej mającej mieć zasięg do Skoków lub Wągrowca. Jednak inwestycję zrealizował docelowo rząd pruski prawdopodobnie w latach 1901 – 1906.
Zgodnie z informacjami na Wikipedii: w 1901 roku oddano w MG do użytku kolej żelazną, przez co miasto uzyskało bezpośrednie połączenie do Poznania i do Wągrowca. W innych źródłach (http://www.murowana-goslina.pl/) Murowana Goślina miała połączenie kolejowe do Poznania i do Bydgoszczy od 1905.
Około roku 1905 został wybudowany budynek dworca kolejowego. Jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej został rozbudowany. Wokół dworca wybudowano szereg budynków służących wsparciu dla napraw kolejowych. W 1945 dworzec został podpalony i uległ całkowitemu wypaleniu. Pozostałości ścian budynku zostały częściowo ścięte i nadbudowane otrzymując kształt dzisiejszej bryły. W planach jest rewitalizacja budynku.
Zdjęcie starego dworca znajdziemy tutaj: http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/776239,murowana-goslina-sprzed-lat-zobacz-historyczne-zdjecia-miasta-zdjecia,1,2,id,t,sm,sg.html#galeria-material
Zdjęcia z archiwum Izby Regionalnej Ziemi Goślińskiej
Część zamieszczonych tutaj informacji uzyskaliśmy od pracownika Izby Regionalnej p. Dariusza Paprockiego.
Kesz to magnetyk ukryty na kordach (±5m).
UWAGA: pamiętajcie o zapisaniu fragmentu kodu potrzebnego do znalezienia skrzynki finałowej OP84WC MurGos Echo.