Podróżując samochodem każdy z nas musi, co jakiś czas skorzystać z usług stacji paliw i zatankować pojazd. Obecnie jest wiele firm oferujących tego typu usługi. W czasach słusznie minionych była tylko jedna państwowa firma CPN. Centrala Produktów Naftowychprzedsiębiorstwo zajmowało się magazynowaniem, transportem, dystrybucją hurtową i detaliczną przetworów naftowych, przede wszystkim paliw płynnych i środków smarowych oraz innych materiałów eksploatacyjnych dla pojazdów silnikowych i jednostek pływających. W szczytowym okresie rozwoju dysponowało przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 autocystern. CPN zapewniała też skup i odsprzedaż zużytych olejów mineralnych rafineriom do powtórnego przetworzenia.
Jeszcze w czasie trwania II wojny światowej, w lipcu X r. powołano państwową instytucję, której zadaniem było zabezpieczenie ocalałej na ziemiach polskich po latach okupacji i działaniach wojennych infrastruktury naftowej oraz wznowienie działalności dystrybucyjnej paliw. Specjalnie powołane naftowe zespoły operacyjne przemieszczały się za przesuwającym się frontem i przejmowały kolejne obiekty. W akcie urzędowym PKWN ustanowiono nazwę organizacji mianem Polski Monopol Naftowy. W październiku tego roku zmieniono nazwę na Państwowe Biuro Sprzedaży Produktów Naftowych. Kolejna zmiana nazwy nastąpiła, gdy na mocy zarządzenia ministra przemysłu powołano państwowe przedsiębiorstwo Centrala Produktów Naftowych.
Kilka ciekawostek
- W 1964 wg szacunków MO i CPN samochody prywatne zużyły 284 tys. t paliwa, podczas gdy CPN osobom prywatnym sprzedała zaledwie 124 tys. t (pozostałe 160 tys. t pochodziło z nielegalnie uzyskiwanego paliwa z zakładów państwowych)
- W czasie kryzysu w 1982 wprowadzono rozmaite sposoby ograniczania sprzedaży (reglamentacji) paliwa: kartki na paliwo, sprzedaż w dni parzyste i nieparzyste w zależności od końcówki numeru rejestracyjnego, zakaz sprzedaży do kanistrów, sprzedaż do baku nie więcej niż 10–20 l jednorazowo. Powodowało to wzrost ceny paliwa w nieoficjalnym obiegu nawet 3–5 razy, a niejednokrotnie „bezpośrednio z wozów konnych lub samochodów ustawionych w niedalekiej odległości od stacji benzynowych dokonuje się odsprzedaży paliw po wygórowanych cenach z beczek lub kanistrów
Twórcą loga CPN jest Ryszard Bojar (ur. 20 lipca 1932 w Mławie, zm. 23 lutego 2017 w Warszawie) – polski artysta plastyk działający m.in. w dziedzinach wzornictwa przemysłowego, architektury wnętrz oraz informacji i identyfikacji wizualnej. Wieloletni pracownik Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, nauczyciel akademicki, autor licznych publikacji branżowych, uczestnik wystaw i warsztatów. Artysta najbardziej znany z projektów identyfikacji wizualnych min. warszawskiego metra.
Żeby zlokalizować pojemni trzeba odnaleźć X i podstawić do wzoru
N 51°55.X-1566 E 15°53.X-1078
W okolicy ukrycia kesza jest opuszczona stacja paliw w oryginalnych barwach, czyli biało – pomarańczowa.