Ważna łódzka arteria komunikacyjna znajdująca się w dawnej dzielnicy Górna. Umowę na wybudowanie drogi mającej ułatwić poruszanie się na południu Łodzi podpisano w 2010 r. Budowa rozpoczęła się dwa lata później. Wykonawcą prac była firma Mosty Łódź. Roboty się przedłużyły o kilka miesięcy (planowano ją oddać w maju); ostatecznie aleję, jeszcze pod roboczą nazwą ‘Trasa Górna’ oddano do użytku w nocy z 31 sierpnia na 1 września 2014 r. Koszt całej inwestycji wyniósł ponad 400 mln zł. Na całej długości znajduje się w szlaku drogi krajowej nr 91.
Przeszłość:
-Przed budową Trasy Górna w jej miejscu od skrzyżowania Pabianicka / Jana Pawła II odchodziła osiedlowa, o długości ok. 400 m ulica Galileusza, która łączyła się zakrętem z ul. Zaolziańską. Obecnie ul. Galileusza formalnie już nie istnieje (usunięto ją z kategorii dróg publicznych).
-Po drugiej stronie Trasy, w miejscu gdzie dziś znajduje się pierwsze trzypoziomowe skrzyżowanie w Łodzi, była normalna ‘krzyżówka’ (nawet bez zainstalowanej sygnalizacji świetlnej) z lokalną ulicą Ustronną, której długość wynosiła ok. 2,2 km (Rzgowska – Demokratyczna oraz Graniczna – granica administracyjna Łodzi i Starowej Góry). Była i jest podzielona na dwa segmenty. Jej przedłużeniem od ul. Demokratycznej jest ul. Trybunalska, a od granicy – ul. Szczytowa. Obecnie ul. Ustronna jest krótsza o 350 m (jej podstawowy fragment jest równoległy do Trasy Górna, ich odległość od siebie to ok. 190 m), kończy się powierzchnią do zawracania tuż przed ul. Przednią i ekranami akustycznymi położonymi wzdłuż al. Bartoszewskiego. (źródło)
Etap | Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|---|
1 | Punkt wirtualny | --- | Brakujący wyraz jest hasłem (patrz spoiler). |