Dawna kolejka leśna Lipa – Biłgoraj – Zwierzyniec
Najbardziej znaną była na pewno kolejka w Lasach Janowskich i Puszczy Solskiej: Lipa – Łążek Ordynacki – Bukowa – Biłgoraj – Zwierzyniec. Prześwit torów: 600 mm, a od 1964 r. 750 mm. Do tej trasy mam sentyment szczególny, bo to pierwszy zlikwidowany wąski szlak kolejowy, po której zacząłem chodzić pieszo. Miejscami zwykła leśna droga, miejscami wyraźny nasyp. Tu i ówdzie sterty podkładów i śrub, drewniane mostki nad potoczkami. Jedyne w swoim rodzaju wrażenia! Warto dodać, że istniał projekty przedłużenia trasy do Tarnogrodu. Uwaga! Po wojnie szlakiem Lipa – Biłgoraj zarządzały Lasy Państwowe, a trasą Biłgoraj – Zwierzyniec PKP.
36. Najpierw, w 1914 r., powstał odcinek Biłgoraj – Zwierzyniec. Pierwotnie była tu kolejka carska, zwinięta jednak później przez samych Rosjan. Kolejne tory położyli Austriacy w 1916 r., a istotnej modyfikacji przebiegu w rejonie Hedwiżyna dokonano w 1919 r. (pierwotnie szlak wiódł lasami na płn. od szosy biłgorajskiej, później poprowadzono go tutaj wzdłuż niej). Koniec żywota kolejki nastąpił na początku lat 70. XX w., gdy zapadła decyzja o budowie kolei normalnotorowej (do Biłgoraja poprowadzono ją jednak nieco inaczej, a dalej zupełnie inaczej – bo nie do Lipy, a do Stalowej Woli). Wróćmy do torów wąskich.
37. Kolejny fragment kolejki powstał na przeciwległym końcu puszczy. Mowa tu o szlaku Lipa – Łążek Ordynacki, budowanym przez Niemców w okresie II wojny światowej.
38. Po wojnie szlak kolejki wydłużano w kierunku z Łążka do Bukowej.
39. To nie wszystko. Później powstał odcinek Bukowa – Biłgoraj.
Zbudowano więc jedną z najdłuższych tras wąskotorowych, poprowadzona przez malownicze Lasy Janowskie. Odcinek Bukowa – Biłgoraj funkcjonował jedynie 10 lat, znacznie dłużej utrzymywano ruch na trasie Lipa – Łążek Ordynacki – Bukowa.
Potem przyszedł czas likwidacji. Ostatni fragment kolejki skasowano ok. 1993 r. Chodzi tu o rejon Lipy i trasę od normalnotorowej bocznicy PKP przy moście nad Złodziejką do tartaku.
40. Na marginesie, w rejonie Lipy istniał niegdyś całkiem pokaźny układ bocznic, zasługujący na oddzielne wyróżniene w zestawieniu.
Pozostałe ważniejsze bocznice omawianej kolejki:
41. Bocznica do zakładów wapienno-piaskowych, 1,5 km na wsch. od stacji Hedwiżyn.
42. Dość długa (4 km) bocznica Hedwiżyn – Ignatówka.
43. Bocznica do tartaku Wola Mała, 1 km na zach. od stacji Rapy.
44. Tor do Zakładów Wapienno-Piaskowych w Bukownicy.
45. Bocznica Biłgoraj – Dąbrowica (6 km).
46. Łącznica kolejki Lasów Państwowych z Lipy i PKP ze Zwierzyńca w Biłgoraju.
47. W rejonie Biłgoraja i Hedwiżyna prowadzono także krótkie tory boczne do lasu, likwidowane po zakończeniu pozyskiwania drewna.
WIkipedia.
Pozostałości po kolejce leśnej to mostek na podmokłych łąkach oraz pozostałości nasypu.
Magnetyk - w miejscu bardzo przepałowym, ale można skrzyneczkę bezpiecznie podjąć.
Powodzenia