Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
PROJEKT ODERSTELLUNG/ Warownia (wschodnia) Stany - OP8DMW
Ufortyfikowany most kolejowy
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 62 m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 11-12-2015
Date created: 13-12-2015
Date published: 13-12-2015
Last modification: 01-06-2018
24x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
49 visitors
20 x rated
Rated as: Excellent
3 x recommended
This cache is recommended by: art_noise, MaciekBDG, Wrzos
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Bike  Torch needed  Take something to write  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

W 1907 r. otwarto połączenie kolejowe między Nową Solą a Wolsztynem. Nadodrzański most tej linii komunikacyjnej znajduje się w odległości ok. 8 km na północ od Nowej Soli. Jest położony na terenie równinnym, otwartym, nieznacznie zalesionym (lewy brzeg). Najbliższe garnizony wojskowe znajdowały się w znacznie oddalonych miejscowościach (w Sulechowie i Głogowie). Z tego też powodu zadecydowano, że przeprawę tą należy odpowiednio ufortyfikować. Być może, tak jak to miało miejsce w innych twierdzach, do poniesienia kosztów budowy owych umocnień, władze wojskowe zmusiły towarzystwo kolejowe, uzależniając swoją zgodę na zbudowanie mostów i innych instalacji, od sfinansowania ich odpowiedniego umocnienia.

Ufortyfikowany most kolejowy

Zadaniem blokhauzów kolejowych było zabezpieczenie mostu przed ewentualnym i nieoczekiwanym napadem pieszych lub konnych oddziałów nieprzyjaciela. Z tego to powodu budowle na wszystkich kondygnacjach otrzymały liczne otwory strzelnicze przeznaczone dla karabinów, dzięki którym można było prowadzić skuteczną obronę okrężną. Strzelnice wszystkich blokhauzów zostały tak ulokowane, by prowadzić ostrzał w sektorze 360 stopni. Dzięki temu uniknięto martwych pól ostrzału. Dodatkowym atutem było umieszczenie kilku strzelnic na tej samej ścianie, dzięki czemu siła ogniowa została znacznie powiększona.

 

Podstawowym surowcem budowlanym obiektów była dobrze wypalona cegła pełna, łączona zaprawą cementową. Pojedynczy blokhauz posiadał dwie kondygnacje. Pierwsza kondygnacja została założona na planie prostokąta, posiadała dziewięć otworów strzelniczych, zaś druga kondygnacja została założona na planie nieforemnego ośmioboku i posiadała jedynaście strzelnic i otwór wejściowy, który był wyprowadzony przez kładkę na most. Obydwa blokhauzy były ze sobą połączone korytarzem podziemnym o długości ok 12m z czteroma otworami strzelniczymi, za pomocą których kontrolowano podejście pod zespół obronny wschodniej części.

Do całkowitego obsadzenia pojedynczego blokhauzu wystarczało ok. 6 żołnierzy, czyli 12 na stronę wschodnią i 12 na stronę zachodnią co daje nam ogólny stan obsady ufortyfikowanego mostu w liczbie ok. 24 osób.

 

Rozebranie wschodniego zespołu blokhauzów zostało dokonane po 1945 r. i związane było z likwidacją umocnień na wschodnim brzegu Odry, który w tym okresie nie był zagrożony.

Z dwóch zespołów strażnic kolejowych przetrwał do dzisiejszej pory jedynie jeden, położony na zachodnim brzegu Odry w stosunkowo dobrym stanie.

! ! ! Obiekty kolejowe w Stanach są zaliczane do zabytków architektury obronnej ! ! !

! ! ! Stanowią przykład pruskiej szkoły inżynieryjnej ! ! !

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
tutaj
Log entries: Found 24x Not found 0x Note 0x Picture 1x All entries Gallery