Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Upiór - OP8CYD
Owner: rredan
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 66 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Other type
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2015
Date created: 31-10-2015
Date published: 31-10-2015
Last modification: 28-04-2018
32x Found
0x Not found
3 notes
watchers 5 watchers
104 visitors
28 x rated
Rated as: Excellent
22 x recommended
This cache is recommended by: abukkawon, aniolekdiabelka, Antosiu, ash83, Bramstenga, Byakuu, Ćwir, Darasek, dptak, Filoo, gustaw55, ISniezka, k.mil, luksta, MaciekBDG, Nati., night_time, noorbi, piotrk.gniezno, RoDaJJ, ronja, Vilku
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Recommended at night  Dangerous Cache  Bike  Take special equipment  One-minute cache  Take something to write  Offset cache  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Słowianie wierzyli, że w noc z 31 października na 1 listopada spotykają się świat doczesny z zaświatami, a duchy przodków wracają do swoich domów. Obrzędy odprawiane w tę noc miały zapewnić żywym opiekę duchów przodków, a im umożliwić osiągnięcie spokoju, starano się również przeszkodzić demonom w przejściu ze świata umarłych. Chrześcijaństwo traktowało Dziady dwojako, z jednej strony walczono z ich odprawianiem, a z drugiej próbowano je adaptować i chrystianizować. Na Ukrainie księża uczestniczyli w Dziadach odmawiając w ich trakcie chrześcijańskie modlitwy. W okolicach Inowrocławia w drugiej połowie lat czterdziestych XX wieku zwożono na cmentarze całe wozy chleba, a w Kaliskiem jeszcze w latach sześćdziesiątych zanoszono na groby chleb i wodę. W czasie Dziadów duchy przodków symbolizowały wycinane z drewna kraboszki podobne do popularnych dziś halloweenowych jack-o'-lantern. Zresztą przypadające na tę samą datę celtyckie, dziś zamerykanizowane, święto łączy z Dziadami o wiele więcej, a podobne zwyczaje znane są wielu, nie tylko europejskim kulturom.

Obrzędem inspirował się Adam Mickiewicz pisząc II część Dziadów.

„GUŚLARZ

To jest nad rozum człowieczy!
Pasterko! znasz tę osobę?
W tym są jakieś straszne rzeczy.
Po kim ty nosisz żałobę?
Wszak mąż i rodzina zdrowa?
Cóż to! nie mówisz i słowa?
Spojrzyj, odezwij się przecie!
Czyś ty martwa, moje dziecię?
Czegóż uśmiechasz się? czego?
Co w nim widzisz wesołego?

CHÓR

Czegóż uśmiechasz się, czego?
Co w nim widzisz wesołego?

GUŚLARZ

Daj mnie stułę i gromnicę,
Zapalę, jeszcze poświęcę…
Próżno palę, próżno święcę,
Nie znika przeklęta dusza.
Weźcie pasterkę pod ręce,

Wyprowadźcie za kaplicę.
Czegóż oglądasz się, czego?
Co w nim widzisz powabnego?

CHÓR

Czegóż oglądasz się? czego?
Co w nim widzisz powabnego?

GUŚLARZ

Przebóg, widmo kroku rusza!
Gdzie my z nią, on za nią wszędzie…
Co to będzie, co to będzie?”

 

Skrzynka nietypowa, kordy celowo machnięte. Aby poznać dokładne trzeba spytać dziewczynę. Skrzynka niebezpieczna. Patrz pod nogi w drodze do i na kordach! Ostrożnie zejdź do kaplicy, której strzeże Upiór. Jeszcze raz: ostrożnie!

Dodatkowy sprzęt: ze względu na poziom stojącej (lub nie) wody do podjęcia kesza mogą przydać się kalosze lub wodery czego, w zależności od gibkości  lub długości rąk,  nie gwarantuję.

Nieprzyjemności: nieopodal urzędują bezdomni i inne dziwne indywidua o dyskusyjnym poczuciu estetyki i stosunku do porządku, który trudno określić umiłowaniem. Z tego powodu można natknąć się na niechciane towarzystwo oraz śmieci.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 32x Not found 0x Note 3x All entries Show deletions