Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Ty-3811 - OP8BCG
Szlakiem kolejki wąskotorowej
Właściciel: Zuber
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 169 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 16-08-2015
Data utworzenia: 16-08-2015
Data opublikowania: 16-08-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 08-05-2018
37x znaleziona
4x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
68 odwiedzających
19 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: JackStr
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

„Ty” lub inaczej Las47 to polski parowóz wąskotorowy produkowany w latach 1948-1958 na bazie parowozu „Ryś” konstrukcji niemieckiej. Przeznaczony głównie do pracy na koljach leśnych o przeświecie toru 600/700/750/760 mm. Na kolejach leśnych i przemysłowych bywały oznaczane serią Ty, wzorem oznaczeń PKP, aczkolwiek parowozy te nie pracowały na PKP.

 

Ogółem do 1958 roku wyprodukowano ich w Fabloku 640 sztuk. Podstawową wersją był parowóz na tor szerokości 600 mm, ale opracowano także wersje na inne szerokości toru, 750, 760 i 785 mm. Na tor 750 mm zbudowano ok. 120 parowozów. Parowozy tego typu używane były głównie do transportu towarowego podczas produkcji i obróbki drewna, rzadko do przewozów osobowych. Obecnie zachowało się w Polsce kilkanaście egzemplarzy jako pomniki oraz czynny parowóz w Rudach Raciborskich.

 

Ten konkretnie egzemplarz zbudowany został w 1958 roku. Do 1963 roku jeździł w Kopalni Fosforytów Biłgoraj, by później trafić na kolej leśną Lipa-Biłgoraj. W kwietniu 1975 roku wycofany został z eksploatacji i w latach osiemdziesiątych stał przy Muzeum Leśnictwa w Gołuchowie. Zanim trafił jednak w aktualne miejsce, kilka lat wyeksponowany był przy barze przydrożnym w Zwierzyńcu na trasie Hajnówka-Białowieża. Od 2005 roku jest w Topile.

 

Kesz to mały pojemnik magnetyczny ukryty w parowozie. Dokładniej w węglarce. Zdjęcia ułatwią poszukiwania, ale i tak polecam szukanie od mniej wyeksponowanej strony, bo i widoczność z chat i sklepu wtedy mniejsza. Przypominam o możliwym braku zasięgu telefonów a zarazem internetu.

 

Edycja - maj 2018

W związku z renowacją i przeniesieniem kolejki o kilkadziesiąt metrów, musiała nastąpić i rekonstrukcja kesza. Forma ta sama. Zdjęcie spojlerowe i koordynaty poprawione.

 

Obrazki/zdjęcia
W całości
Węglarka i sklep w tle
Oryginalny wagonik puszczańskiej kolejki
Spojler
Wpisy do logu: znaleziona 37x nieznaleziona 4x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 3x Wszystkie wpisy Galeria