Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Białystok Starosielce - OP8AEZ
kolejowe klimaty
Eigenaar: Psikiszek
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 143 meter NAP
 Provincie: Polen > podlaskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 03-07-2015
Gemaakt op: 03-07-2015
Gepubliceerd op: 03-07-2015
Laatste verandering: 07-12-2015
27x Gevonden
4x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 6 Volgers
75 x Bekeken
18 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Ijon Tichy , Roxana
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Starosielce powstały przed 1547r. jako wieś. W 1919r. uzyskały prawa miejskie. W 1954r. zostały włączone do Białegostoku. Nie będzie to opowieść o tej dzielnicy, a jej fragmencie, czyli stacji kolejowej.

W 1873r. można było przejechać z Odessy do Królewca. Jedną ze stacji na szlaku stały się Starosielce. Składy z Ukrainy wiozły węgiel i zboże, z Prus jechały szmaty wełniane do okręgu białostockiego. Dziś wydaje się to śmieszne, ale w XIXw. fabryki włókiennicze korzystały głównie z wełny wtórnej (stare mundury, koce, itp.). W Starosielcach oprócz stacji powstały zakłady naprawy taboru kolejowego. Okres prosperity trwał do I wojny światowej. W 1915r. wycofujący się Rosjanie wysadzili infrastrukturę w powietrze. Niemcy nie przystąpili do większej odbudowy. Po wojnie specjalnością zakładów kolejowych stała się regeneracja rozjazdów kolejowych. Po wojnie z bolszewikami przyszła zmiana profilu produkcji na mosty kolejowe. Oprócz tego produkowano drezyny i działał zakład zgrzewalni szyn. Ogółem pracowało tu około 500 osób.

W czasie II wojny światowej "za pierwszego sowieta" próbowano rozbudować infrastrukturę. Planowano tu wielką bazę paliw płynnych. Przygotowania przerwali Niemcy atakując ZSRR. Nowy okupant doceniał możliwości tutejszych zakładów kolejowych. W tutejszych warsztatach reperowano waghony, których wciąż brakowało. Zapotrzebowanie było tak duże, że prace wykonywano nawet pod gołym niebem. Oczywiście trzeba było korzystać z pracy Polaków co z kolei umożliwiało opór bierny i akty sabotażu.

Po drugiej wojnie do 1948r. odbudowano infrastrukturę kolejową, warsztaty i dworzec pasażerski. Niestety w latach 80-tych dworzec rozebrano, a jego funkcje pełnił drewniany budynek, który też zniknął w 2012r. Dzis Białystok Starosielce to jedynie wspomnienie dobrych czasów.

Informacje za artykułem Czesława Dobrońskiego "Stare, byłe miasto" Medyk Białostocki marzec 2009r.

 Był tu kiedyś kesz teda, ale zniknął z OC. Wydaje mi się, że warto by ten dworzec miał własną skrzynkę.

Co do skrzynki to probówka falcone. Na, albo pod kordami, zależy jak spojrzeć. Na trzech pierwszych znalazców certyfikaty z widokiem na dawny dworzec. Poszukując miejcie oczy dookoła głowy. Ruch niby niewielki, ale jak przekonałem się chowając kesza, przechodnie wyrastają tam jak z podziemi.

Reaktywacja 7.XII.15. Skrzynka zmieniła położenie o kilka metrów, więc mała korekcja współrzędnych. Pozostałe informacje nadal pasują do nowego miejsca ukrycia.

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Białystok Starosielce