Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Białystok Starosielce - OP8AEZ
kolejowe klimaty
Owner: Psikiszek
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 143 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-07-2015
Date created: 03-07-2015
Date published: 03-07-2015
Last modification: 07-12-2015
27x Found
4x Not found
0 notes
watchers 6 watchers
75 visitors
18 x rated
Rated as: Good
2 x recommended
This cache is recommended by: Ijon Tichy , Roxana
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Starosielce powstały przed 1547r. jako wieś. W 1919r. uzyskały prawa miejskie. W 1954r. zostały włączone do Białegostoku. Nie będzie to opowieść o tej dzielnicy, a jej fragmencie, czyli stacji kolejowej.

W 1873r. można było przejechać z Odessy do Królewca. Jedną ze stacji na szlaku stały się Starosielce. Składy z Ukrainy wiozły węgiel i zboże, z Prus jechały szmaty wełniane do okręgu białostockiego. Dziś wydaje się to śmieszne, ale w XIXw. fabryki włókiennicze korzystały głównie z wełny wtórnej (stare mundury, koce, itp.). W Starosielcach oprócz stacji powstały zakłady naprawy taboru kolejowego. Okres prosperity trwał do I wojny światowej. W 1915r. wycofujący się Rosjanie wysadzili infrastrukturę w powietrze. Niemcy nie przystąpili do większej odbudowy. Po wojnie specjalnością zakładów kolejowych stała się regeneracja rozjazdów kolejowych. Po wojnie z bolszewikami przyszła zmiana profilu produkcji na mosty kolejowe. Oprócz tego produkowano drezyny i działał zakład zgrzewalni szyn. Ogółem pracowało tu około 500 osób.

W czasie II wojny światowej "za pierwszego sowieta" próbowano rozbudować infrastrukturę. Planowano tu wielką bazę paliw płynnych. Przygotowania przerwali Niemcy atakując ZSRR. Nowy okupant doceniał możliwości tutejszych zakładów kolejowych. W tutejszych warsztatach reperowano waghony, których wciąż brakowało. Zapotrzebowanie było tak duże, że prace wykonywano nawet pod gołym niebem. Oczywiście trzeba było korzystać z pracy Polaków co z kolei umożliwiało opór bierny i akty sabotażu.

Po drugiej wojnie do 1948r. odbudowano infrastrukturę kolejową, warsztaty i dworzec pasażerski. Niestety w latach 80-tych dworzec rozebrano, a jego funkcje pełnił drewniany budynek, który też zniknął w 2012r. Dzis Białystok Starosielce to jedynie wspomnienie dobrych czasów.

Informacje za artykułem Czesława Dobrońskiego "Stare, byłe miasto" Medyk Białostocki marzec 2009r.

 Był tu kiedyś kesz teda, ale zniknął z OC. Wydaje mi się, że warto by ten dworzec miał własną skrzynkę.

Co do skrzynki to probówka falcone. Na, albo pod kordami, zależy jak spojrzeć. Na trzech pierwszych znalazców certyfikaty z widokiem na dawny dworzec. Poszukując miejcie oczy dookoła głowy. Ruch niby niewielki, ale jak przekonałem się chowając kesza, przechodnie wyrastają tam jak z podziemi.

Reaktywacja 7.XII.15. Skrzynka zmieniła położenie o kilka metrów, więc mała korekcja współrzędnych. Pozostałe informacje nadal pasują do nowego miejsca ukrycia.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Białystok Starosielce
Log entries: Found 27x Not found 4x Note 0x All entries Show deletions