Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
KAZIMIERZ DOLNY nad Wisłą - pomnik portu - OP86MK
Właściciel: grafen
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 114 m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubelskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 13-01-2015
Data utworzenia: 13-01-2015
Data opublikowania: 13-01-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 20-08-2022
181x znaleziona
13x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 3 obserwatorów
156 odwiedzających
106 x oceniona
Oceniona jako: normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 Parostatek  „Traugutt”,  powstał   w 1926r. w stoczni w Elblągu i był ostatnią jednostką wybudowaną tam dla armatorów polskich. Miał długość  57,18, szerokość – 5,49, a moc maszyn – 150 km. Warto dodać, że jest to jeden z dwóch bliźniaczych modeli statku. Drugi  - „Neptun” grał w filmie „Rejs” Marka Piwowskiego. Statek występował początkowo pod nazwą „Goniec”, był jednostką pasażersko – towarową i mógł pomieścić nawet 700 pasażerów. Po wojnie statek otrzymał imię Traugutt, a jego właścicielem zostało przedsiębiorstwo państwowe – Warszawska Żegluga Wiślana.  W latach 70-tych obsługiwał przewozy liniowe i wczasowe z Warszawy do Gdańska, a przy większej wodzie także do Puław i Kazimierza. Jednak lata 80-te przyniosły kres erze parowej żeglugi pasażerskiej w Polsce i choć wiele osób czyniło starania, aby zachować i wyremontować „Traugutta”, próby te się nie powiodły. Starali się o to m.in. członkowie Towarzystwa Przyjaciół Miasta Kazimierza Dolnego Maciej Przesmycki, a także Daniel de Tramecourt. Ostatnią próbę ratowania bocznokołowca podjął w 1996r.nasz kazimierski armator Henryk Skoczek, jednak fachowcy oszacowali koszty remontu tak wysoko, że nie zdecydował się na to, czego do dziś żałuje. Tak więc ostatnia szansa ocalenia statku zakończyła się niepowodzeniem i jednostkę przeznaczono do złomowania. Henryk Skoczek, chcąc ocalić cokolwiek z tego niezwykłego parowca, nabył koła łopatkowe Traugutta, które działały bez wymiany  blisko 50 lat. Autorem pomysłu, aby wykorzystać  je w formie instalacji w przestrzeni miejskiej był Stefan Przesmycki , który podjął starania w tej sprawie już w roku 2005. W roku  2014 udało się zrealizować ten pomysł przy pomocy funduszy unijnych i Henryka Skoczka, który podarował koła „Traugutta”. Warto dodać, że Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku chciało je odkupić od naszego armatora za pokaźną kwotę. Szczęściem jednak koła zostały w Kazimierzu i z pewnością nie będzie osoby, która wjeżdżając do naszego miasta, nie zwróci na nie uwagi. Autorem projektu instalacji, nazwanej pomnikiem portu, jest Marek Kozieł przy udziale Tadeusza Strzępka i Stefana Przesmyckiego. Pomnik portu przy ul. Puławskiej jest podświetlony , wokół niego  alejka z kamieni łąkowych i nasadzona roślinność.

Kesz przed stacją paliw.

Miejsce odpoczynku obok pomnika.

Powodzenia.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
1
2