Historia
Knurów pozbawiony był połączeń kolejowych do 1908 roku. Do tego czasu najbliższą stacją kolejową były Gierałtowice, które posiadały połączenie z Orzeszem już od 1 stycznia 1888 roku. Najważniejszą przyczyną przeprowadzenia przez Knurów linii kolejowej była budowa przez skarb państwa pruskiego kopalni węgla kamiennego w Knurowie. Projekt linii kolejowej istniał już od 1905 roku. Były więc dwie zasadnicze przyczyny, aby wybudować linię kolejową, która połączyłaby Gierałtowice z Leszczynami przez Knurów. Po pierwsze: chciano transportować górnośląski węgiel do Austrii najkrótszą i najmniej przeciążoną transportami towarowymi trasą. Po drugie: to fakt budowania w Knurowie kopalni i koksowni, które nie miały żadnego połączenia kolejowego.
Już 15 lipca 1908 roku oddano do użytku sześciokilometrowy odcinek kolei żelaznej łączącej Knurów z Gierałtowicami. Odcinek łączący Knurów z Rzędówką przez Szczygłowice długości jedenastu kilometrów oddano do eksploatacji 1 października 1909 roku. Warto wspomnieć, że 16 lipca 1912 roku ukończono przebudowę odcinka drogowego łączącego Rzędówkę z Rybnikiem. Na nowej, ośmiokilometrowej trasie powstał dworzec Rybnik Paruszowiec. Na całym Śląsku od stycznia 1884 roku wszystkie odcinki kolejowe znajdowały się w rękach państwa pruskiego, stąd w 1922 roku przeszły na własność państwa polskiego. Na początku cała linia od stacji Leszczyny do stacji Gierałtowice była jednotorowa, jednak duża ilość przewozów zadecydowała o dobudowaniu drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość linii.
Linia została ostatecznie zelektryfikowana 30 października 1986 roku.
W początkowych latach istnienia linii funkcjonowały cztery dworce kolejowe: Gierałtowice, Knurów, Szczygłowice, Rzędówka (Leszczyny). W latach sześćdziesiątych XX wieku powstał przystanek osobowy Knurów Kopalnia, co było dużym udogodnieniem dla mieszkańców Knurowa, ponieważ został wybudowany blisko centrum miasta. Według rozkładu jazdy obowiązującego od 22 maja 1966 r. do 27 maja 1967 r. na przystanku osobowym Knurów Kopalnia zatrzymywał się sezonowy pociąg osobowy z Gliwic do Wisły Głębców. W najlepszym dla knurowskiej linii kolejowej czasie kursowało nią każdej doby 12 par pociągów pasażerskich (SRJP 28 V 1978 r. - 26 V 1979 r.). Drugi przystanek osobowy - Szczygłowice Kopalnia, powstał na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, głównie z myślą o górnikach dojeżdżających do pracy.
Obecnie knurowska linia kolejowa ma 23 kilometry 843 metry. Zaczyna się na stacji Zabrze Makoszowy, a kończy się na stacji Leszczyny. Nie zawsze tak było. Na początku jej istnienia stacją początkową były Gierałtowice. Wtedy linia miała długość 17 km. Na linii znajduje się dworzec kolejowy:
- Knurów Szczygłowice (17 km)
Znajdują się tu dwa perony oraz budynek dworca kolejowego. W budynku była kasa biletowa oraz poczekalnia dla podróżnych. Przy dworcu stoi magazyn oraz dwa kolejowe domy mieszkalne. Obecnie przez stację Knurów Szczygłowice nie przejeżdża żaden pociąg pasażerski. Stacja została zamknięta dla odprawy podróżnych w 1999 roku.
Zaczerpnięte z wirtualnyknurow.pl
Autor: Radosław Adamiak
Skrzynka:
Pociągi już się tu nie zatrzymują. Chętnym na zwiedzanie budynku stacji zalecamy zachowanie ostrożności. Pootwierane przez kogoś wejścia do obiektu z pewnością skuszą eksploratorów, ale w środku może być niebezpiecznie! Widzieliśmy zalane piwnice i mnóstwo szkła.
Skrzynka ukryta na świeżym powietrzu. Dla pierwszych trzech znalazców certyfikaty.