Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most kolejowy na Gwdzie - OP80W3
Most kolejowy na Gwdzie po dawnej linii kolejowej Wałcz - Złotów
Właściciel: Kipcior
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 79 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 21-04-2014
Data utworzenia: 21-04-2014
Data opublikowania: 21-04-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 12-10-2019
18x znaleziona
2x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 4 obserwatorów
61 odwiedzających
13 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Araz_BDG
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

MOST KOLEJOWY NA GWDZIE

 

Kolejny obiekt, będący pozostałością dawnej linii kolejowej łączącej miasta Złotów i Wałcz. Linia ta została otwarta w roku 1914 początkowa na odcinku Złotów – Płytnica (1914-09-10), a po dwóch miesiącach oddano do użytku drugą część Płytnica – Wałcz (1914-11-25). Linia miała łącznie 49,5 km długości. Przebieg linii i dalszy opis dostępny w opisie kesza Most na Rurzycy - OP80UY.

 

Obiekt zainteresowań to dwuprzęsłowy most kolejowy, który umożliwiał przejazd przez rzekę Gwdę. W 1945 roku podczas wycofywania się wojsk niemieckich został wysadzony zachodni przyczółek mostu w wyniku, czego jedno przęsło uległo częściowemu uszkodzeniu. Jeszcze do 2004 roku przęsło mimo, że uszkodzone to łączyło nasyp zachodni z drugim przęsłem umożliwiając przejście na drugą stronę rzeki. Czego nie zniszczyło wojsko i przyroda tym, jak szeptają motyle, zajęli się okoliczni złomiarze, którzy zajęli się przęsłem w wyniku, czego uległo ono całkowitemu zawaleniu, a w chwili obecnej pozostały po nim jedynie szczątki leżące w korycie rzeki. Drugie przęsło do dzisiaj stoi nieuszkodzone – wojska nie zdążyły wysadzić środkowego filaru choć widać w nim charakterystyczne otwory na ładunki wybuchowe. Most robi wrażenie i warto go zobaczyć.

 

Sam kesz wielkości małej został ukryty w bezpośrednim sąsiedztwie mostu po zachodniej stronie rzeki. Uprzedzając ewentualne pytania i dając pewien spojler: mimo, iż obiekt daje możliwości ukrycia ekstremalnego na istniejącym przęśle to z dwóch ważnych powodów nie poszedłem w tym kierunku:

- duże ryzyko spadnięcia z dużej wysokości do rzeki

- dostęp od strony wschodniej, co mocno wydłuża czas poszukiwań chyba, że ktoś lubi wpław przez rzekę płynąc, ale nurt na Gwdzie nie jest taki słaby.

W chwili startu skrzynka zawierała logbook, dwa geokrety, worki na zmianę oraz drobne gadżety na wymianę. 

 

Do obiektu najlepiej dostać się od strony drogi krajowej nr 11. Samochód można zostawić przy wjeździe do lasu – waypoint 1, a następnie jedną z dwóch dróg leśnych dotrzeć do nasypu kolejowego i dalej nasypem dotrzemy bezpośrednio do obiektu.

 

UPDATE:

uwzględniając uwagi pierwszych poszukiwaczy dodałem spojler obrazkowy :)

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Tutaj można zostawić samochód i udać się w dalszą drogę pieszo.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Most przed 1945 rokiem
Most dzisiaj
Kesz widzi ...