Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Linia tramwajowa 44 - OP80C4
Linia 44- tramwaj do Aleksandrowa Łódzkiego
Eigenaar: Michal+
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 192 meter NAP
 Provincie: Polen > łódzkie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 01-04-2014
Gemaakt op: 02-04-2014
Gepubliceerd op: 02-04-2014
Laatste verandering: 13-06-2014
17x Gevonden
0x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
4 x Bekeken
16 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

“Linia Tramwajowa 44”

 

 

 

       “Aleksandrów nie należy z pewnością do miast szczególnie sędziwych - założono go od podstaw na piaszczystym wzniesieniu, porośniętym rzadkim lasem, zaledwie jakieś 195 lat temu. Prawami miejskimi cieszy się on, z powodu przejściowej degradacji w 2 połowie XIX w., jeszcze krócej - tylko 136 lat. Zaś przez ponad 80 lat jego dziejom towarzyszył tramwaj. To szmat czasu!”

 

 

 

      “Aleksandrów, zwany wtedy jeszcze Fabrycznym lub Łęczyckim, a nie Łódzkim, przeżywał swe najlepsze chwile w latach 20-tych i 30-tych XIX wieku, służąc za wzór rozwoju i nowoczesności dla innych osad tkackich w tej okolicy, w tym i Łodzi. Główną oś jego rozwoju i najważniejszą arterię komunikacyjną stanowiły wówczas ulice Warszawska i Kaliska (obecnie 11 Listopada). Sytuacja ta uległa zmianie w 2 połowie tegoż stulecia. Tuż za progiem wyrosła mu potężna konkurencja - Łódź, jeden z największych w tej części Europy ośrodków przemysłu włókienniczego, zwłaszcza bawełnianego, ogromne skupisko ceglanych, dymiących fabryk.”

 

 

 

      “W latach 1858-1860 wytyczono nową drogę, zwaną Szosą Aleksandrowską, która przez rozwijające się właśnie żywiołowo przemysłowe przedmieście Łodzi (a formalnie jeszcze wieś) - Bałuty połączyła Aleksandrów z sąsiednią metropolią. Odtąd rozmaite wozy i furmanki woziły ludzi i towary z Aleksandrowa do Łodzi, zaś zabudowa samej osady, pozbawionej carskim ukazem z 1869 r. praw miejskich, zaczęła powoli przesuwać się w kierunku wschodnim. W miarę dalszego rozwoju przemysłu aglomeracji i powstania fabryczek, głównie dziewiarskich, w samym Aleksandrowie, związki gospodarcze między obu ośrodkami znacznie się umocniły. Bardzo dopomogła w tym, uruchomiona w 1910 r., linia tramwajowa. Inicjatywa w tej sprawie wyszła z Łodzi.”

 

 

 

      “W latach 30-tych (1937 r.) normalny bilet tramwajowy III klasy do Aleksandrowa kosztował 70 groszy, a 35 groszy bilet ulgowy. To sporo dla przeciętnego robotnika w sytuacji, gdy za l kg chleba płacono 30 groszy. Taryfa przewidywała bilety miesięczne, strefowe, lokalne i specjalne oraz tańsze bilety robotnicze. Na tej linii ustanowiono dwie strefy taryfowe - we wsiach Teofilów i Kochanówka. Z precyzyjnego rozkładu jazdy z okresu międzywojennego dowiadujemy się, że tramwaje aleksandrowskie jeździły z częstotliwością co 20 minut w dni robocze, od godziny 6:00 do 22:40. Przed I wojną światową jeździły rzadziej - zaledwie co godzinę. Przejazd tramwajem z Aleksandrowa do Łodzi trwał w różnych okresach od 45 do około 60 minut.”

 

 

 

“Aż chciałoby się wsiąść do takiego wagonu i pojechać nim spod aleksandrowskiego ratusza do Łodzi, niestety, dziś jest to już niemożliwe. Po 1989 r. zaszły radykalne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji podmiejskiej. Odcinki linii poza granicami administracyjnymi miasta Łodzi miały odtąd utrzymywać i konserwować samorządne i samofinansujące się okoliczne gminy. Dla gminy Aleksandrów (oraz Rzgów) ten ciężar okazał się zbyt wielki. Z dniem 1 kwietnia 1991 r. podjęto decyzję o zawieszeniu aleksandrowskiej linii tramwajowej. Jej funkcje przejęła odtąd, nieco tańsza w utrzymaniu, komunikacja autobusowa PKS. Przez kilka następnych lat władze samorządowe wahały się jeszcze w sprawie dalszych losów tramwaju nr 44. W minimalnym, koniecznym zakresie konserwowano trakcję i torowisko, stąd owe tajemnicze nocne kursy technicznych tramwajów. Wreszcie w kwietniu 1995 r. zapadła ostateczna i nieodwołalna decyzja o likwidacji linii tramwajowej Łódź-Aleksandrów. Od lipca 1995 r. rozpoczął się demontaż torów, zakończony już do chwili obecnej.”/ dr Tomasz Pietras "Aleksandrów wczoraj i dziś"

 

 

 

O skrzynce: Niestety skrzynka w dawnej formie nie zachowała się długo, na ten moment został umieszczony mikrus(nie odrywać) kawałek od pamiątkowych torów. Kordy wskazują na kesza.

 

 

 

 

 

Afbeeldingen
zawartość