 Log in om de coördinaten te kunnen zien.
                                Log in om de coördinaten te kunnen zien.                            
         Hoogte: 1 meter NAP
                Hoogte: 1 meter NAP
             Provincie:
                
                  Polen > pomorskie
 Provincie:
                
                  Polen > pomorskie                
             Cache soort: Traditionele Cache
                Cache soort: Traditionele Cache
             Grootte: Klein
                Grootte: Klein
             Status:
                                  
                                      Gearchiveerd
                Status:
                                  
                                      Gearchiveerd                  
             Geplaatst op: 23-02-2014
                    Geplaatst op: 23-02-2014                             Gemaakt op: 23-02-2014
                Gemaakt op: 23-02-2014             Gepubliceerd op: 23-02-2014
                Gepubliceerd op: 23-02-2014             Laatste verandering: 03-11-2020
                Laatste verandering: 03-11-2020             98x Gevonden
                        98x Gevonden                     2x Niet gevonden
                        2x Niet gevonden                     6 Opmerkingen
                    6 Opmerkingen                 5 Volgers
                    5 Volgers                 71 x Bekeken
                    71 x Bekeken                 76 x Gewaardeerd
                    76 x Gewaardeerd                 Beoordeeld als: goed
                    Beoordeeld als: goed
                 Cache attributen
            Cache attributen
        
    
                           
 
                           
 
                           
 
                           
 
                           
 
                    
 Beschrijving
    
    
                    
                            PL
        Beschrijving
    
    
                    
                            PL
                        
            
        POLSKI HAK (1615 Polnischer Hacken), obszar i nabrzeże przy ujściu Motławy do Martwej Wisły, na wprost Kanału Kaszubskiego. W XVI–XVII wieku miejsce rozgraniczające gdański port zewnętrzny, bezpośrednio podległy władzy burmistrza (reda – ujście Wisły – Polski Hak) od portu wewnętrznego (Polski Hak – Stara i Nowa Motława), podległego zastępcy burmistrza. Z tej racji pełnił funkcję wodnej rogatki: po nastaniu ciemności obsługa wybudowanego tu blokhauzu zamykała za pomocą drąga nurt Motławy. Według rozporządzenia Rady Miejskiej z 26 III 1618 w okresie po Zielonych Świątkach kupcy gdańscy, pośredniczący w handlu zbożem z Polski, mogli je do tego miejsca oglądać i nabywać. Stąd po żniwach ulubione miejsce postoju płynących z Polski flisaków. Już w XVI wieku funkcjonowała tu karczma, w XVII wieku rozpoczęto wznoszenie fortyfikacji: około roku 1640 powstał Szaniec Chłopski (bastion Kasztanek), w 1842 w miejscu blokhauzu założono publiczny ogród. Polski Hak został włączony 17 III 1814 w obszar administracyjny Gdańska. W 1842 roku w miejscu Szańca Chłopskiego, przy końcu Siennej Grobli, powstała promenada spacerowa z wytyczonymi ścieżkami, ławkami, z widokiem m.in. na ujście Wisły i wzgórza, założona przez inspektora rzecznego Leopolda i mistrza szkutnictwa Carla Christiana Haamanna, radnego gdańskiego w 1827 i 1842. Od 1 IV 1856 działała tu Stocznia Devrient.
Julius Wilhelm Klawitter kupił w 1865 r. tereny na Polskim Haku. Powstała tam nowoczesna odlewnia i zakład budowy maszyn okrętowych. Rozwój zakładów w nowym miejscu był jednak hamowany przez przepisy fortyfikacyjne: Gdańsk wciąż jeszcze był ważną twierdzą w pruskim systemie militarnym i władze forteczne (Königliches Fortifications-Bureau) miały sporo do powiedzenia. Polski Hak znajdował się w strefie przedpola wałów i wolno tam było stawiać jedynie lekkie budynki, bez fundamentów i kominów. Nie wolno było ustawiać żadnych dźwigów. Zanim te zarządzenia zostały w 1901 r. zniesione, ciężkie wyposażenie (maszyny, kotły) na statkach zbudowanych przez Klawittera trzeba było montować po przeholowaniu kadłubów do Nowego Portu.

Kiedyś był tu kesz pikuja p4 - Już niedługo...
 Logs:
        Logs:
        
             98x
            98x
             2x
            2x
        
         6x
        6x
                     5x
            5x