Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
EM-200 Objekt 505 "KLEK" - OP7299
Perły Wielkiej Jugosławii
Eigenaar: etna&mars
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 479 meter NAP
 Provincie: Kroatië > Jadranska Hrvatska
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 23-09-2013
Gemaakt op: 30-09-2013
Gepubliceerd op: 30-09-2013
Laatste verandering: 03-04-2016
8x Gevonden
0x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
56 x Bekeken
6 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
6 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Badzia Gadzia - (BG), martuś, Moxi, r00t7, ronja, Victor+
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Torch needed  Take special equipment  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Objekt 505 "KLEK" jest największą podziemną bazą lotnictwa wojskowego na terenie byłej Jugosławii, oraz (prawdopodobnie) w Europie.

Budowa bazy lotnictwa rozpoczęła się w 1948 roku wg projektu Lj.Kodelja i V.Smirnova, a zakończyła po upływie dwudziestu lat - nakładem szacowanym na wartość 4 do 6 mld dolarów USA. Wybrane zostało miejsce o wyjątkowym znaczeniu strategicznym - w głębi Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii, wewnątrz masywu górskiego Plješevice, w pobliżu miasta Bihać. Pobliska równina osłonięta z każdej ze stron górami umożliwiła lokalizację pasów startowych, których budowę rozpoczęto równolegle do drążenia podziemnych kanałów w dolomitowej skale. Prawie 250 osób pracowało na trzy zmiany, w najwyższym stopniu poufności, bezpośrednio nadzorowanych przez jugosławiańskie Ministerstwo Obrony.

Powstały trzy ogromne galerie o wymiarach przekroju: maksymalna wysokość 8m, minimalna 3m, przy szerokości 15,4m, umożliwiało to ustawienie równoległe dwóch samolotów MIG-21 o rozpiętości skrzydeł 7.15m. Długość poszczególnych galerii to 350, 400 oraz 500m.
Według założeń obiekt powinien wytrzymać bezpośrednie uderzenie nuklearne o sile 20kiloton TNT (odpowiadające bombie zrzuconej na Nagasaki), co zapewniała konstrukcja oraz 100tonowe żelbetowe wrota. Dodatkowo wydrążono mniejsze tunele na pomieszczenia techniczne, zaplecze socjalne dla pracowników, wraz z charakterystyczną "gwiazdą" będącą centrum dowodzenia całego obiektu. Obiekt był połączony 30m szybem windy z umieszczoną na stoku góry wieżą kontroli lotów. Całą dlugość podziemnych tuneli szacuje się na 3.5 km. Stanowiło to bezpieczne schronienie dla prawie 1000 osób oraz około 60 samolotów MIG-21bis oraz MIG-21R, zatem były zdolne pomieścić jedną trzecią całkowitego potencjału MIG-21 używanego przez wojska Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii.

Po odbiorze technicznym w 1965 roku, baza uzyskała zdolność bojową i stała się strategicznym zapleczem dla 124-tej oraz 125-tej eskadry 117 pułku wojsk lotniczych Jugosławii, a także 352-iej eskadry rozpoznania.

W czasie wojny w Jugosławii baza została zajęta przez Jugosławiańską Armię Ludową w 1991, która w trakcie wycofywania się wysadziła obiekt. Dalszego zniszczenia dokonały wojska serbskiej Krajiny, które zdetodowały wewnątrz ładunki o masie 56 ton. Wybuch wstrząsnął pobliskim miastem Bihać, a według jego mieszkańców pożar trwał pół roku.

Na dzień dzisiejszy baza pozostaje opuszczona. Zgodnie z Traktatem podpisanym w Dayton w odległości 15km od obecnych granic krajów dawnej Jugosławii zakazuje się budowy obiektów o przeznaczeniu militarnym. W przyszłości planowana jest budowa ośrodka dla uchodźców, tudzież fermy dla grzybów. Jednak brak odpowiednich środków finansowych, powoduje że to świadectwo potęgi dawnej Jugosławii pozostaje niezagospodarowane.

Zagrożenia:
1. Zaminowany teren. Chociaż ostatni śmiertelny przypadek wejścia na minę miał miejsce w 2001, to teren wciąż jest używany przez służby saperskie do ćwiczeń oraz szkolenia psów. O ile pasy startowe i drogi dojazdowe są bezpieczne, o tyle pobliskie zarośla oznaczone są tablicami, nie warto lekceważyć ostrzeżeń.
2. Zapylenie wewnątrz tuneli. Pozostałości po eksplozjach, pożarze, w szczególności cząsteczki polichlorowanych bifenyli wciąż mogą unosić się w powietrzu - stąd dobrze wyposażyć się w środki ochronne dróg oddechowych.

Skrzynka: Mały pojemnik ukryty przy charakterystycznych zaworach na łuku galerii pomiędzy wjazdem 2 oraz 3. Na planie, w miejscu strzałki z oznaczeniem galerii 124 eskadry.

Źródło:
http://www.zeljava-lybi.com/
http://www.mycity-military.com/

Extra waypoints
WP nummer Symbool Soort Coördinaten Beschrijving
Fysiek punt --- Wjazd 1. Zalecany.
Fysiek punt --- Wjazd 2. Zalecany.
Fysiek punt --- Wjazd 3. Nie jest drożny z uwagi na wysadzoną bramę.
Fysiek punt --- Wjazd 4. Nie jest zalecany z uwagi na bliskość linii granicznej z Bośnią i Hercegowiną.
Afbeeldingen
spoiler