Nie jestem czynnym i zrzeszonym miłośnikiem kolei, jednak koleje – szczególnie te lokalne – mają wg mnie swój niepowtarzalny urok i klimat. Szczególnie malownicza jest w moim odczuciu architektura kolejowa i infrastruktura. Zapraszam więc do odwiedzenia nieczynnej już niestety, lecz niezwykle „klimatycznej” stacji Pruszcz – Bagienica.
Jest to stacja węzłowa, w której krzyżują się dwie linie normalnotorowe:
Ruch na obu liniach jest praktycznie zlikwidowany – jedynie na trasie 240 odbywa się na krótkim odcinku między Świeciem a Terespolem Pomorskim, zaś linia 241 sporadycznie jest wykorzystywana do przewozów towarowych oraz specjalnych pociągów pasażerskich (turystycznych). Tym samym nieczynna jest nasza stacja, choć jeszcze 20 lat temu tętniła życiem dając zatrudnienie 120 osobom...
Od kilku lat organizowany jest na stacji festyn kolejarski „Zapomniana stacja”(w tym roku odbył się już 27.07.2013). Stacja zapełnia się wtedy znowu ludźmi; przyjeżdża z Tucholi specjalny pociąg; można zwiedzić wszystkie budynki łącznie z wieżą ciśnień…
Stacja została zbudowana na początku XX wieku. Piękne są zarówno budynki stacyjne, jak i różnorodna infrastruktura kolejowa – liczne rozjazdy, zwrotnice, semafory oraz parowozownia i obrotnica. Koneser kolei będzie w żywiole, a zwykły keszer–krajoznawca na pewno doceni piękno tego miejsca.
Więcej o stacji tu:
Zdjęcia mojego autorstwa na Panoramio:
W zwiedzeniu stacji pomoże nasz liniowy multikesz. Etapy pośrednie to typowe mikromagnetyki, finał to litrowy pojemnik w czarnym maskowaniu zawierający logbook + ołówek + temperówkę (nie na wymianę), a także magnetyczną reklamę mojej strony internetowej oraz kilka praktycznych fantów.
Zaszyfrowana podpowiedź i spojler dotyczą etapu początkowego. Koordynaty i wskazówki do kolejnych etapów zawarte w mikroprobówkach powinny być wystarczające.
Samochód zaparkuj na bruku przed stacją i ruszaj w drogę! Powodzenia!