Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
KG - Dworzec kolejowy - OP662A
Kamienna Góra by borsooqe
Eigenaar: borsooqe
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 448 meter NAP
 Provincie: Polen > dolnośląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 30-04-2013
Gemaakt op: 30-04-2013
Gepubliceerd op: 30-04-2013
Laatste verandering: 30-04-2017
28x Gevonden
4x Niet gevonden
3 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
5 x Bekeken
18 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
1 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: RADIOWIEC
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  Take special equipment  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

1869 rok w historii Kamiennej Góry był niewątpliwie rokiem przełomowym. To właśnie wtedy Kamienna Góra dołączyła do grona nowoczesnych miast w których funkcjonowała kolej!

 

29 grudnia 1869 r. otwarta została jednotorowa linia kolejowa o długości 5,4 km, która połączyła Kamienną Górę i Sędzisław, a jej drugi tor wybudowano w początkach XX w., w ramach modernizacji sieci kolejowej Dolnego Śląska. Następnie linia ta została zelektryfikowana w sierpniu 1921 r. Równocześnie 29 grudnia 1869 r. otwarto jednotorową linię kolejową o długości 12,5 km relacji Kamienna Góra-Lubawka i dalej do czeskiego Královca. 2 października 1899 r. otwarto jednotorową linię kolejową długości 21,6 km Kamienna Góra-Okrzeszyn i eksploatowaną w ruchu pasażerskim do stycznia 1954 r. (częściowo rozebrana w styczniu 1992 r.). W latach 1902-1905 podjęte zostały prace nad bezpośrednim połączeniem Kamiennej Góry z Kotliną Jeleniogórską poprzez tunel poprowadzony pod Przełęczą Kowarską, który był w tamtych czasach znacznym osiągnięciem komunikacyjnym. 5 czerwca 1905 r. ruszył pierwszy pociąg górską linią kolejową z Kowar do Kamiennej Góry. W 1914 r. oddano do użytku odcinek łączący Marciszów z Dębrznikiem, zelektryfikowany 1 stycznia 1939 r. W ten sposób Kamienna Góra stała się przygranicznym węzłem kolejowym obsługującym zarówno ruch pasażerski jak i towarowy. 

Budynek dworca kolejowego w Kamiennej Górze znajduje się przy ul. Papieża Jana Pawła II i zbudowany jest z cegły. Elewacja frontowa budynku głównego usytuowana jest w kierunku południowo-wschodnim, a za budynkiem znajdują się trzy perony stacyjne. Budynek główny jest obiektem dwukondygnacyjnym, czteroosiowym, z dwoma skrajnymi ryzalitami, które ujęte są na rogach od drugiej kondygnacji w ośmiokątne wieżyczki. Do  hali głównej dworca prowadzi szeroki  portal  wejściowy z reprezentacyjnym balkonem znajdującym się na wysokości drugiej kondygnacji. Po lewej stronie dodano pięcioosiowy, jednokondygnacyjny budynek z oknami na wysokości pierwszej kondygnacji zwieńczonymi łukiem odcinkowym i bogatym gzymsem ceramicznym. Po prawej jednoosiowa, jednokondygnacyjna dobudówka o zbliżonym architektonicznie charakterze. Całość budynku na wysokości przyziemia obłożona okładziną z piaskowca. Budynek utrzymany w stylu historyzmu charakterystycznego dla budowli drugiej połowy XIX w. ze starannie wykonanym detalem architektonicznym. Po II wojnie światowej obiekt podupadł i stracił na znaczeniu.

3 maja 2004 r. z Kamiennej Góry odjechał ostatni pociąg pasażerski relacji Lubawka - Jelenia Góra.

Dziś większość budynku nie jest już eksploatowana. Nieliczne pomieszczenia przkształcono w lokale mieszkalne i gospodarczo-usługowe.Kkasy biletowe zostały zlikwidoane w 2005 roku. 

Poza głwną wiatą perony nie są już oświlone a większość instalacji elektrycnych po odłączeniu prądu została rozgrabiona. 

W okresie letnim uruchamiane są trzy składy kursujące pomiędzy Jelenią Górą a czeskim Trutnovem, obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie.

źródło: www.prumyslovepamatky.cz 

 


 

Kesz to pojemnik nieznacznej wielkości przyciepnięty gdzieś tam magnesem w którym zmieścił się tylko log, mikroołówek ze strugaczką i certyfikaty dla pierwszych odważnych.

Do otwarcia skrzynki potrzebny jest niewielki śrubokręt - krzyżak 

Nie otwieraj na siłę, najpierw podejmij potem otwieraj, przy zamykaniu zadbaj by śrubka nie przedziurawiła woreczka z logiem, odłóż w taki sposób jak zastałeś.

Mimo że dworzec przeważnie nie jest już wykorzystywany w swoim pierwotnym celu to w dalszym ciągu kręci się tam sporo osób więc ostrożność raczej wskazana(szególnie wieczorami miejscowa "młodzież" upodobała sobie to miejsce do spotkań).

  


Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Obecnie - front
Obecnie - tam nawet był zegar!
Obecnie - semafory jeszcze z poprzedniej epoki
Obecnie - perony
Obecnie - w sepi nie wygląda to tak tragicznie jak w kolorze