Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
KG - Dworzec kolejowy - OP662A
Kamienna Góra by borsooqe
Owner: borsooqe
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 448 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 30-04-2013
Date created: 30-04-2013
Date published: 30-04-2013
Last modification: 30-04-2017
28x Found
4x Not found
3 notes
watchers 1 watchers
5 visitors
18 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: RADIOWIEC
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  Take special equipment  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

1869 rok w historii Kamiennej Góry był niewątpliwie rokiem przełomowym. To właśnie wtedy Kamienna Góra dołączyła do grona nowoczesnych miast w których funkcjonowała kolej!

 

29 grudnia 1869 r. otwarta została jednotorowa linia kolejowa o długości 5,4 km, która połączyła Kamienną Górę i Sędzisław, a jej drugi tor wybudowano w początkach XX w., w ramach modernizacji sieci kolejowej Dolnego Śląska. Następnie linia ta została zelektryfikowana w sierpniu 1921 r. Równocześnie 29 grudnia 1869 r. otwarto jednotorową linię kolejową o długości 12,5 km relacji Kamienna Góra-Lubawka i dalej do czeskiego Královca. 2 października 1899 r. otwarto jednotorową linię kolejową długości 21,6 km Kamienna Góra-Okrzeszyn i eksploatowaną w ruchu pasażerskim do stycznia 1954 r. (częściowo rozebrana w styczniu 1992 r.). W latach 1902-1905 podjęte zostały prace nad bezpośrednim połączeniem Kamiennej Góry z Kotliną Jeleniogórską poprzez tunel poprowadzony pod Przełęczą Kowarską, który był w tamtych czasach znacznym osiągnięciem komunikacyjnym. 5 czerwca 1905 r. ruszył pierwszy pociąg górską linią kolejową z Kowar do Kamiennej Góry. W 1914 r. oddano do użytku odcinek łączący Marciszów z Dębrznikiem, zelektryfikowany 1 stycznia 1939 r. W ten sposób Kamienna Góra stała się przygranicznym węzłem kolejowym obsługującym zarówno ruch pasażerski jak i towarowy. 

Budynek dworca kolejowego w Kamiennej Górze znajduje się przy ul. Papieża Jana Pawła II i zbudowany jest z cegły. Elewacja frontowa budynku głównego usytuowana jest w kierunku południowo-wschodnim, a za budynkiem znajdują się trzy perony stacyjne. Budynek główny jest obiektem dwukondygnacyjnym, czteroosiowym, z dwoma skrajnymi ryzalitami, które ujęte są na rogach od drugiej kondygnacji w ośmiokątne wieżyczki. Do  hali głównej dworca prowadzi szeroki  portal  wejściowy z reprezentacyjnym balkonem znajdującym się na wysokości drugiej kondygnacji. Po lewej stronie dodano pięcioosiowy, jednokondygnacyjny budynek z oknami na wysokości pierwszej kondygnacji zwieńczonymi łukiem odcinkowym i bogatym gzymsem ceramicznym. Po prawej jednoosiowa, jednokondygnacyjna dobudówka o zbliżonym architektonicznie charakterze. Całość budynku na wysokości przyziemia obłożona okładziną z piaskowca. Budynek utrzymany w stylu historyzmu charakterystycznego dla budowli drugiej połowy XIX w. ze starannie wykonanym detalem architektonicznym. Po II wojnie światowej obiekt podupadł i stracił na znaczeniu.

3 maja 2004 r. z Kamiennej Góry odjechał ostatni pociąg pasażerski relacji Lubawka - Jelenia Góra.

Dziś większość budynku nie jest już eksploatowana. Nieliczne pomieszczenia przkształcono w lokale mieszkalne i gospodarczo-usługowe.Kkasy biletowe zostały zlikwidoane w 2005 roku. 

Poza głwną wiatą perony nie są już oświlone a większość instalacji elektrycnych po odłączeniu prądu została rozgrabiona. 

W okresie letnim uruchamiane są trzy składy kursujące pomiędzy Jelenią Górą a czeskim Trutnovem, obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie.

źródło: www.prumyslovepamatky.cz 

 


 

Kesz to pojemnik nieznacznej wielkości przyciepnięty gdzieś tam magnesem w którym zmieścił się tylko log, mikroołówek ze strugaczką i certyfikaty dla pierwszych odważnych.

Do otwarcia skrzynki potrzebny jest niewielki śrubokręt - krzyżak 

Nie otwieraj na siłę, najpierw podejmij potem otwieraj, przy zamykaniu zadbaj by śrubka nie przedziurawiła woreczka z logiem, odłóż w taki sposób jak zastałeś.

Mimo że dworzec przeważnie nie jest już wykorzystywany w swoim pierwotnym celu to w dalszym ciągu kręci się tam sporo osób więc ostrożność raczej wskazana(szególnie wieczorami miejscowa "młodzież" upodobała sobie to miejsce do spotkań).

  


Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Obecnie - front
Obecnie - tam nawet był zegar!
Obecnie - semafory jeszcze z poprzedniej epoki
Obecnie - perony
Obecnie - w sepi nie wygląda to tak tragicznie jak w kolorze
Log entries: Found 28x Not found 4x Note 3x All entries Show deletions