Zabytkowa wieża ciśnień, pochodząca z 1926 r., obsługująca pierwotnie pociągi na linii Kalety – Podzamcze. Dziś obiekt wyłączony z eksploatacji.
Dąbrowa, 98-300 Wieluń
Wieża ciśnień o wysokości ok. 25 m. Wieża na planie ośmioboku, w najwyższej części mieści się dawny zbiornik na wodę, stąd ta część wieży jest znacznie obszerniejsza.
Woda zgromadzona na wieży służyła do nawodnienia parowozów obsługujących pociągi kursujące ze Śląska w kierunku Wieruszowa i dalej na zachód (w okresie międzywojennym na terenie Niemiec).
Po elektryfikacji linii i zniesieniu ruchu parowozów, wieża przestała być potrzebna i została wyłączona z eksploatacji. Obecnie, ze względów bezpieczeństwa, wejście do niej zostało zamurowane.
1926 r. (XX w.)
Linia kolejowa Kalety – Podzamcze, prowadząca przez Wieluń i Dąbrowę, została uruchomiona w 1926 r. Jej budowa była związana z poszukiwaniem dróg eksportu polskiego węgla do Europy Zachodniej. Podzamcze (dziś w granicach administracyjnych Wieruszowa) było stacją graniczną, za rzeką Prosną znajdowały się już Niemcy.
Na skutek niekorzystnej dla Polski polityki celnej Niemiec, ta droga kolejowa nie spełniała pokładanych w niej nadziei i jako alternatywa na przełomie lat 20. i 30. rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Węglowej, prowadzącej ze Śląska do portów (przede wszystkim portu w Gdyni).
Na wieży zachował się drewniany wskaźnik poziomu napełnienia zbiornika wodą.
Wieża znajduje się przy stacji kolejowej Wieluń-Dąbrowa (ok. 100 m na zachód od budynku stacji), po północnej stronie torów.
Budynek dostępny z zewnątrz bez ograniczeń. Brak możliwości wejścia do środka.
MAŁE MAGNETICO BUM BUM Z TYM CZYMŚ TAMTYM MASKUJĄCYM ZNALEZIONYM, NIE KRADZIONMYM.
PRZYCZEPIONE TO TO DO WIEŻY JAK NALEŻY Z DALA OD MŁODZIEŻY Z OBAWY GRABIEŻY,
DYSKRETNIE PODEJMUJCIE, PIĘKNIE SIĘ WPISUJCIE I FACHOWO MASKUJCIE