Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Ciśnienie w Wieluniu - Bedekkk - OP5E7B
Wieża kolejowa w Wieluniu
Owner: Bedekkk
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 174 m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 12-12-2012
Date created: 12-12-2012
Date published: 12-12-2012
Last modification: 30-10-2020
42x Found
6x Not found
4 notes
watchers 3 watchers
56 visitors
30 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Droga szperaczko, drogi szperaczu - tego kesza założyłem specjalnie dla Ciebie poświęcając swój czas i pieniądze. Nawet jeśli nie trafia on w Twój gust, proszę - szanuj go. Podejmuj dyskretnie, odłóż w to samo miejsce dobrze maskując. Zadbaj o kesza i jego otoczenie

 

Wieża ciśnień przy stacji Wieluń-Dąbrowa

  Zabytkowa wieża ciśnień, pochodząca z 1926 r., obsługująca pierwotnie pociągi na linii Kalety – Podzamcze. Dziś obiekt wyłączony z eksploatacji.

Dąbrowa, 98-300 Wieluń

Opis

Wieża ciśnień o wysokości ok. 25 m. Wieża na planie ośmioboku, w najwyższej części mieści się dawny zbiornik na wodę, stąd ta część wieży jest znacznie obszerniejsza.

Woda zgromadzona na wieży służyła do nawodnienia parowozów obsługujących pociągi kursujące ze Śląska w kierunku Wieruszowa i dalej na zachód (w okresie międzywojennym na terenie Niemiec). 

Po elektryfikacji linii i zniesieniu ruchu parowozów, wieża przestała być potrzebna i została wyłączona z eksploatacji. Obecnie, ze względów bezpieczeństwa, wejście do niej zostało zamurowane.

Data lub czas powstania

1926 r. (XX w.)

Materiał budowlany

Wieża wykonana z betonu.

Historia

Linia kolejowa Kalety – Podzamcze, prowadząca przez Wieluń i Dąbrowę, została uruchomiona w 1926 r. Jej budowa była związana z poszukiwaniem dróg eksportu polskiego węgla do Europy Zachodniej. Podzamcze (dziś w granicach administracyjnych Wieruszowa) było stacją graniczną, za rzeką Prosną znajdowały się już Niemcy.

Na skutek niekorzystnej dla Polski polityki celnej Niemiec, ta droga kolejowa nie spełniała pokładanych w niej nadziei i jako alternatywa na przełomie lat 20. i 30. rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Węglowej, prowadzącej ze Śląska do portów (przede wszystkim portu w Gdyni).

Ciekawostki

Na wieży zachował się drewniany wskaźnik poziomu napełnienia zbiornika wodą.

Położenie obiektu

Wieża znajduje się przy stacji kolejowej Wieluń-Dąbrowa (ok. 100 m na zachód od budynku stacji), po północnej stronie torów.

Dostępność

Budynek dostępny z zewnątrz bez ograniczeń. Brak możliwości wejścia do środka.

 

MAŁE MAGNETICO BUM BUM Z TYM CZYMŚ TAMTYM MASKUJĄCYM ZNALEZIONYM, NIE KRADZIONMYM.

PRZYCZEPIONE TO TO DO WIEŻY JAK NALEŻY Z DALA OD MŁODZIEŻY Z OBAWY GRABIEŻY,

DYSKRETNIE PODEJMUJCIE, PIĘKNIE SIĘ WPISUJCIE I FACHOWO MASKUJCIE


 

Flag Counter
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
to jest owo to tamto tamto to coś
Log entries: Found 42x Not found 6x Note 4x All entries