Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Ciśnienie w Wieluniu - Bedekkk - OP5E7B
Wieża kolejowa w Wieluniu
Właściciel: Bedekkk
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 174 m n.p.m.
 Województwo: Polska > łódzkie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 12-12-2012
Data utworzenia: 12-12-2012
Data opublikowania: 12-12-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 30-10-2020
42x znaleziona
6x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 3 obserwatorów
56 odwiedzających
30 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Droga szperaczko, drogi szperaczu - tego kesza założyłem specjalnie dla Ciebie poświęcając swój czas i pieniądze. Nawet jeśli nie trafia on w Twój gust, proszę - szanuj go. Podejmuj dyskretnie, odłóż w to samo miejsce dobrze maskując. Zadbaj o kesza i jego otoczenie

 

Wieża ciśnień przy stacji Wieluń-Dąbrowa

  Zabytkowa wieża ciśnień, pochodząca z 1926 r., obsługująca pierwotnie pociągi na linii Kalety – Podzamcze. Dziś obiekt wyłączony z eksploatacji.

Dąbrowa, 98-300 Wieluń

Opis

Wieża ciśnień o wysokości ok. 25 m. Wieża na planie ośmioboku, w najwyższej części mieści się dawny zbiornik na wodę, stąd ta część wieży jest znacznie obszerniejsza.

Woda zgromadzona na wieży służyła do nawodnienia parowozów obsługujących pociągi kursujące ze Śląska w kierunku Wieruszowa i dalej na zachód (w okresie międzywojennym na terenie Niemiec). 

Po elektryfikacji linii i zniesieniu ruchu parowozów, wieża przestała być potrzebna i została wyłączona z eksploatacji. Obecnie, ze względów bezpieczeństwa, wejście do niej zostało zamurowane.

Data lub czas powstania

1926 r. (XX w.)

Materiał budowlany

Wieża wykonana z betonu.

Historia

Linia kolejowa Kalety – Podzamcze, prowadząca przez Wieluń i Dąbrowę, została uruchomiona w 1926 r. Jej budowa była związana z poszukiwaniem dróg eksportu polskiego węgla do Europy Zachodniej. Podzamcze (dziś w granicach administracyjnych Wieruszowa) było stacją graniczną, za rzeką Prosną znajdowały się już Niemcy.

Na skutek niekorzystnej dla Polski polityki celnej Niemiec, ta droga kolejowa nie spełniała pokładanych w niej nadziei i jako alternatywa na przełomie lat 20. i 30. rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Węglowej, prowadzącej ze Śląska do portów (przede wszystkim portu w Gdyni).

Ciekawostki

Na wieży zachował się drewniany wskaźnik poziomu napełnienia zbiornika wodą.

Położenie obiektu

Wieża znajduje się przy stacji kolejowej Wieluń-Dąbrowa (ok. 100 m na zachód od budynku stacji), po północnej stronie torów.

Dostępność

Budynek dostępny z zewnątrz bez ograniczeń. Brak możliwości wejścia do środka.

 

MAŁE MAGNETICO BUM BUM Z TYM CZYMŚ TAMTYM MASKUJĄCYM ZNALEZIONYM, NIE KRADZIONMYM.

PRZYCZEPIONE TO TO DO WIEŻY JAK NALEŻY Z DALA OD MŁODZIEŻY Z OBAWY GRABIEŻY,

DYSKRETNIE PODEJMUJCIE, PIĘKNIE SIĘ WPISUJCIE I FACHOWO MASKUJCIE


 

Flag Counter
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
to jest owo to tamto tamto to coś
Wpisy do logu: znaleziona 42x nieznaleziona 6x komentarz 4x Wszystkie wpisy