Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Wąskotorówka - KT39 - OP33E2
Przemysł wapienniczy okolic Gogolina - ocalić od zapomnienia...
Eigenaar: KrystianT
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 191 meter NAP
 Provincie: Polen > opolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 10-04-2011
Gemaakt op: 10-04-2011
Gepubliceerd op: 10-04-2011
Laatste verandering: 10-04-2011
50x Gevonden
0x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 3 Volgers
50 x Bekeken
34 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  Nature  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Od XVII wieku wypalano tu wapno w kilku prymitywnych małych piecach z użyciem drewna. Ich produkcja pokrywała jedynie miejscowe potrzeby. Wypalania wapna na większą skalę podjęto się tu dopiero po 1840 r . Wtedy to kilku rolników z Gogolina zwróciło się do hrabiego Gaschyny z Żyrowej z prośbą o sprzedanie im zalesionych terenów zalegających na północ od tej miejscowości. W bardzo krótkim czasie po tym doliczono się tu już kilkudziesięciu pieców polowych zbudowanych przeważnie w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc wydobycia kamienia.

Po oddaniu do użytku z dniem 1 listopada 1845 r . odcinka kolei normalnotorowej łączący Opole z Kędzierzynem przebiegającej przez Gogolin, już w 1846 r. z inicjatywy ówczesnego sołtysa Mikołaja Krzyży kupiec Lothar Hüser buduje pierwsze dwa piece szybowe w pobliżu stacji kolejowej. Po nim kolejni ludzie interesu nie wywodzący się z Gogolina kupują od rolników ziemię pod budowę pieców i kamieniołomów. Szybki rozwój przemysłów hutniczego i chemicznego zużywające w procesach technologicznych wapień oraz wapno palone spowodował zwiększone zainteresowanie produkcją wyrobów wapienniczych. W Gogolinie budują swoje zakłady Bunke, Dombrovky, Jaroszek, bracia Cassierer, Ring, Jalaffke, Stern , Dzialas, Akerman, Friedlender, Röthcz i inni. Od ich nazwisk przyjęły się nazwy pieców i kamieniołomów. Nie wszyscy posiadacze pieców mieli swoje kamieniołomy. Kamień dostarczali im i sprzedawali rolnicy wydobywając go na własnym polu. Pozyskiwano go za pomocą kilofów, łomów, młotów i łopat. Z wyrobiska do punktu przeładunku kamień transportowano na taczkach, a następnie ręcznie ładowano go na furmanki o zaprzęgu konnym , którymi kamień dowożono na składowiska przy piecach zwane wtedy „Ablagą”. Tego rodzaju transport funkcjonował do około 1886 r. Po nim pojawiła się kolejka wąskotorowa z lokomotywkami parowymi i wózkami skrzyniowymi .

(Eryk Boronczyk "Przemysł wapienniczy w Gogolinie i okolicy")

Jak napisano w przytoczonym powyżej tekscie zakłady wapiennicze rozbudowano w centrum miasta ze względu na linię kolejową, która umożliwiała łatwy transport paliwa do piecy i wywóz gotowego produktu. W związku z tym zaistniała konieczność transportu surowca z kamieniołomów... W tym celu została wybudowana kolej wąskotorowa. Teraz ona już nie istnieje, ale na zdjęciach satelitarnych jej przebieg jest bardzo wyraźny.

Ciekawostką kolejki z Kamionka do Gogolina był używany w ciekawy sposób: używane od 1886 roku lokomotywki parowe wyciągały załadowane wagoniki do punktu zdawczo-odbiorczego, stamtąd wagoniki jechały same z wykorzystaniem spadu terenu, a ich prędkość regulował hamulcowy. Puste wózki z powrotem były ciągnięte przez konie.

Logs: Gevonden 50x Niet gevonden 0x Opmerking 1x Afbeelding 2x Alle logs Galerij