Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Wąskotorówka - KT39 - OP33E2
Przemysł wapienniczy okolic Gogolina - ocalić od zapomnienia...
Owner: KrystianT
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 191 m. ASL.
 Region: Poland > opolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 10-04-2011
Date created: 10-04-2011
Date published: 10-04-2011
Last modification: 10-04-2011
50x Found
0x Not found
1 notes
watchers 3 watchers
50 visitors
34 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Od XVII wieku wypalano tu wapno w kilku prymitywnych małych piecach z użyciem drewna. Ich produkcja pokrywała jedynie miejscowe potrzeby. Wypalania wapna na większą skalę podjęto się tu dopiero po 1840 r . Wtedy to kilku rolników z Gogolina zwróciło się do hrabiego Gaschyny z Żyrowej z prośbą o sprzedanie im zalesionych terenów zalegających na północ od tej miejscowości. W bardzo krótkim czasie po tym doliczono się tu już kilkudziesięciu pieców polowych zbudowanych przeważnie w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc wydobycia kamienia.

Po oddaniu do użytku z dniem 1 listopada 1845 r . odcinka kolei normalnotorowej łączący Opole z Kędzierzynem przebiegającej przez Gogolin, już w 1846 r. z inicjatywy ówczesnego sołtysa Mikołaja Krzyży kupiec Lothar Hüser buduje pierwsze dwa piece szybowe w pobliżu stacji kolejowej. Po nim kolejni ludzie interesu nie wywodzący się z Gogolina kupują od rolników ziemię pod budowę pieców i kamieniołomów. Szybki rozwój przemysłów hutniczego i chemicznego zużywające w procesach technologicznych wapień oraz wapno palone spowodował zwiększone zainteresowanie produkcją wyrobów wapienniczych. W Gogolinie budują swoje zakłady Bunke, Dombrovky, Jaroszek, bracia Cassierer, Ring, Jalaffke, Stern , Dzialas, Akerman, Friedlender, Röthcz i inni. Od ich nazwisk przyjęły się nazwy pieców i kamieniołomów. Nie wszyscy posiadacze pieców mieli swoje kamieniołomy. Kamień dostarczali im i sprzedawali rolnicy wydobywając go na własnym polu. Pozyskiwano go za pomocą kilofów, łomów, młotów i łopat. Z wyrobiska do punktu przeładunku kamień transportowano na taczkach, a następnie ręcznie ładowano go na furmanki o zaprzęgu konnym , którymi kamień dowożono na składowiska przy piecach zwane wtedy „Ablagą”. Tego rodzaju transport funkcjonował do około 1886 r. Po nim pojawiła się kolejka wąskotorowa z lokomotywkami parowymi i wózkami skrzyniowymi .

(Eryk Boronczyk "Przemysł wapienniczy w Gogolinie i okolicy")

Jak napisano w przytoczonym powyżej tekscie zakłady wapiennicze rozbudowano w centrum miasta ze względu na linię kolejową, która umożliwiała łatwy transport paliwa do piecy i wywóz gotowego produktu. W związku z tym zaistniała konieczność transportu surowca z kamieniołomów... W tym celu została wybudowana kolej wąskotorowa. Teraz ona już nie istnieje, ale na zdjęciach satelitarnych jej przebieg jest bardzo wyraźny.

Ciekawostką kolejki z Kamionka do Gogolina był używany w ciekawy sposób: używane od 1886 roku lokomotywki parowe wyciągały załadowane wagoniki do punktu zdawczo-odbiorczego, stamtąd wagoniki jechały same z wykorzystaniem spadu terenu, a ich prędkość regulował hamulcowy. Puste wózki z powrotem były ciągnięte przez konie.

Log entries: Found 50x Not found 0x Note 1x Picture 2x All entries Gallery