Kołobrzeska stacja została oficjalnie otwarta 1 czerwca 1859 roku, w dniu otwarcia linii do Białogardu – była to wtedy czołowa stacja nieprzelotowa. Ten stan rzeczy zmienił się 25 maja 1882 roku, gdy oddano do użytku należącą do Towarzystwa Kolei Żelaznej Dąbie - Kołobrzeg (Altdamm-Kolberger Eisenbahn) linię w kierunku Szczecina. 18 maja 1899 Kołobrzeg staje się stacją węzłową – zostaje otwarta linia do Koszalina. Wszystkie trzy linie dochodzące do stacji są jednotorowe; Linia do Goleniowa nie jest zelektryfikowana, przewozy pasażerskie obsługują na niej szynobusy, ruch towarowy jest niewielki. Budynek dworca pochodzi z 1910 roku. W 1995 roku PKP S.A. wyremontowała budynek dworca z zewnątrz. Remont wnętrza dworca w Kołobrzegu zakończono w 2010 roku.
Ciekawostki:
W roku 1945 w czasie walk o Kołobrzeg w rejonie dworca toczyły się ciężkie walki. Niemcy użyli w działaniach bojowych pociąg pancerny Panzerzug 72A. 17 marca Wojsko Polskie dokonało natarcia na dworzec kolejowy, który został zdobyty w nocy przez oddziały 7 Pułku Piechoty.
Po lewej stronie budynku dworcowego, na przeciw kina „Kalmar” znajdowała się obrotnica do obracania parowozów. Została zlikwidowana w połowie lat 80. XX wieku w czasie elektryfikacji stacji i w tym miejscu obecnie znajdują się 2 tory postojowe dla lokomotyw elektrycznych.
Dworzec tętni życiem w sezonie wakacyjnym, oblegany przez turystów i osoby oferujące noclegi. Tory są zapchane sezonowymi lub przedłużonymi długimi składami pociągów. Poza sezonem jest dużo spokojniej.
Skrytka
Magnetyczna skrytka rozmiarów małego mikro znajduje się pod współrzędnymi. W razie wątpliwości na miejscu zapoznaj się ze spoilerem.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.