Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Wyspiarz - (nie wyspa) Katastrofa Ił-a 62 14.03.80 roku NOWA - OP20F6
Jest to kontynuacja skrzynki założonej poprzednio przez "PUG Bielany"
Eigenaar: BigD
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 114 meter NAP
 Provincie: Polen > mazowieckie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 25-10-2009
Gemaakt op: 25-10-2009
Gepubliceerd op: 25-10-2009
Laatste verandering: 20-08-2013
40x Gevonden
2x Niet gevonden
4 Opmerkingen
watchers 4 Volgers
3 x Bekeken
20 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Nature  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
dog2.gifdate.gifbike2.gifhandicap0.gif

Na wstępie chcę tylko powiedzieć, że nie jestem pomysłodawcą skrzynki, ale jestem tylko założycielem kontynuacji poprzedniej skrzynki, ponieważ poprzednia była/jest w tragicznym stanie, zniszczona przez naturę. Pozwoliłem sobie skopiować opis i ze względu na gabaryty skrzynki musiałem schować ją trochę w innym miejscu.

 

Jest to miejsce katastrofy samolotu Ił 62 SP-LAA "Mikołaj Kopernik" lecącego z Nowego Jorku do Warszawy 14.03.1980 roku.Przyczyną katastrofy była wykonana z wadliwych materiałów turbina silnika.Załoga podchodząc do lądowania na Okęciu (na pas 1-5) otrzymała informację o braku wysunięcia się podwozia (prawdopodobnie przepalona żarówka kontrolki).Wówczas,w porozumieniu z wieżą kontrolną,podejmuje decyzje o przejściu na tzw. drugi krąg (ponowne okrążenie rejonu lotniska w celu usunięcia awarii),co wiąże się z koniecznością gwałtownego zwiększenia ciągu silników(gdyby nie to ,samolot spokojnie by wylądował,a awaria nastąpiła by najprawdopodobniej podczas rozruchu silników przed kolejnym startem samolotu).Eksploduje turbina jednego z silników,a jej elementy niszczą sąsiedni silnik,przebijają poszycie samolotu (przecinając popychacze sterów wysokości) i niszczą trzeci silnik.Samolot przestaje być sterowny i spada na tereny fortu Okęcie około 950 metrów od pasa lotniska.Kapitan Paweł Lipowczan sterując jedynie lotkami, w ostatnim momencie kieruje maszynę na fort,by nie uderzyć w zabudowania pobliskiego schroniska dla nieletnich .Komisja powypadkowa wyklucza winę załogi ,jednocześnie zwraca uwagę na wady konstrukcyjne silników.Radzieccy konstruktorzy odrzucają te ustalenia w skutek czego Ił-y 62 przechodzą tylko kosmetyczną modernizację polegającą na ulepszeniu przyrządów nawigacyjnych,i latają dalej w barwach LOT-u jako Ił 62M.Juz 7 lat później niedbalstwo to prowadzi do kolejnej katastrofy,w Lesie Kabackim 9.05.1987 roku z podobnych przyczyn (wydarzeniu temu poświęcona jest inna skrzynka:Lot nr 5055).Dopiero wtedy władze decydują się na zastąpieniu Iłów na amerykańskie samoloty DC-8 w lotnictwie cywilnym.

W katastrofie ginie 87 osób w tym 10 członków załogi i 77 pasażerów m.in.znana piosenkarka Anna Jantar oraz bokserska reprezentacja USA.

 Po drodze do skrzynki jest brama na której widnieją napisy "wstęp wzbroniony" w kilku językach,ale jeżeli jest otwarta to droga wolna,w razie czego trzeba powiedzieć że się idzie do krzyża upamiętniającego katastrofę i nie powinno być problemu.

 

Skrzynka poprzednia, która znajdywała się w tym miejscu, znajduje się pod adresem:

http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=2352

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Geokrety

Geokrety  Geo_Ninja - Totale afstand: 360 km

Afbeeldingen
SPOILER
Cały pomnik
Tablica
Tu są resztki starej skrzynki
Logs: Gevonden 40x Niet gevonden 2x Opmerking 4x Afbeelding 2x Alle logs Galerij