Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Wyspiarz - (nie wyspa) Katastrofa Ił-a 62 14.03.80 roku NOWA - OP20F6
Jest to kontynuacja skrzynki założonej poprzednio przez "PUG Bielany"
Owner: BigD
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 114 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Archived
Date hidden: 25-10-2009
Date created: 25-10-2009
Date published: 25-10-2009
Last modification: 20-08-2013
40x Found
2x Not found
4 notes
watchers 4 watchers
3 visitors
20 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
dog2.gifdate.gifbike2.gifhandicap0.gif

Na wstępie chcę tylko powiedzieć, że nie jestem pomysłodawcą skrzynki, ale jestem tylko założycielem kontynuacji poprzedniej skrzynki, ponieważ poprzednia była/jest w tragicznym stanie, zniszczona przez naturę. Pozwoliłem sobie skopiować opis i ze względu na gabaryty skrzynki musiałem schować ją trochę w innym miejscu.

 

Jest to miejsce katastrofy samolotu Ił 62 SP-LAA "Mikołaj Kopernik" lecącego z Nowego Jorku do Warszawy 14.03.1980 roku.Przyczyną katastrofy była wykonana z wadliwych materiałów turbina silnika.Załoga podchodząc do lądowania na Okęciu (na pas 1-5) otrzymała informację o braku wysunięcia się podwozia (prawdopodobnie przepalona żarówka kontrolki).Wówczas,w porozumieniu z wieżą kontrolną,podejmuje decyzje o przejściu na tzw. drugi krąg (ponowne okrążenie rejonu lotniska w celu usunięcia awarii),co wiąże się z koniecznością gwałtownego zwiększenia ciągu silników(gdyby nie to ,samolot spokojnie by wylądował,a awaria nastąpiła by najprawdopodobniej podczas rozruchu silników przed kolejnym startem samolotu).Eksploduje turbina jednego z silników,a jej elementy niszczą sąsiedni silnik,przebijają poszycie samolotu (przecinając popychacze sterów wysokości) i niszczą trzeci silnik.Samolot przestaje być sterowny i spada na tereny fortu Okęcie około 950 metrów od pasa lotniska.Kapitan Paweł Lipowczan sterując jedynie lotkami, w ostatnim momencie kieruje maszynę na fort,by nie uderzyć w zabudowania pobliskiego schroniska dla nieletnich .Komisja powypadkowa wyklucza winę załogi ,jednocześnie zwraca uwagę na wady konstrukcyjne silników.Radzieccy konstruktorzy odrzucają te ustalenia w skutek czego Ił-y 62 przechodzą tylko kosmetyczną modernizację polegającą na ulepszeniu przyrządów nawigacyjnych,i latają dalej w barwach LOT-u jako Ił 62M.Juz 7 lat później niedbalstwo to prowadzi do kolejnej katastrofy,w Lesie Kabackim 9.05.1987 roku z podobnych przyczyn (wydarzeniu temu poświęcona jest inna skrzynka:Lot nr 5055).Dopiero wtedy władze decydują się na zastąpieniu Iłów na amerykańskie samoloty DC-8 w lotnictwie cywilnym.

W katastrofie ginie 87 osób w tym 10 członków załogi i 77 pasażerów m.in.znana piosenkarka Anna Jantar oraz bokserska reprezentacja USA.

 Po drodze do skrzynki jest brama na której widnieją napisy "wstęp wzbroniony" w kilku językach,ale jeżeli jest otwarta to droga wolna,w razie czego trzeba powiedzieć że się idzie do krzyża upamiętniającego katastrofę i nie powinno być problemu.

 

Skrzynka poprzednia, która znajdywała się w tym miejscu, znajduje się pod adresem:

http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=2352

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
GeoKrety

GeoKrety  Geo_Ninja - Total distance: 360 km

Pictures
SPOILER
Cały pomnik
Tablica
Tu są resztki starej skrzynki
Log entries: Found 40x Not found 2x Note 4x Picture 2x All entries Gallery