Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Mostek Weisera - OP11C4
Śladami dawnej linii kolejowej
Właściciel: trojmiasto
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 63 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 19-08-2008
Data utworzenia: 18-08-2008
Data opublikowania: 19-08-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 09-01-2011
116x znaleziona
1x nieznaleziona
7 komentarze
watchers 5 obserwatorów
3 odwiedzających
85 x oceniona
Oceniona jako: dobra
4 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Grazka, Qbacki, ubnot, viridiana
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki

Opis miejsca (źródło: wikimapia i wikipedia):

Szukając niedawno nowych dróg rowerowych na szlaku praca<-->dom, natrafiłem na ścieżkę prowadzącą w nienaturalnym zagłębieniu. Podążając nią, dotarłem do mostka, który jeszcze bardziej mnie zainteresował. Postanowiłem poszukać informacji na temat tego miejsca. Okazało się, że jest to "Mostek Weisera", czyli kładka dla pieszych nad nieistniejącą już linią kolejową, prowadząca do nieistniejącej dziś zagrody. Została ona upamiętniona na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek".

We wspomnianym zagłębieniu biegła niegdyś linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła. Obecnie istnieje ona tylko na odcinku Kokoszki - Stara Piła, pozostała część została rozebrana.

28 lipca 1909 roku parlament pruski uchwalił ustawę o wybudowaniu 19,52 kilometrowej linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły przez Gdańsk Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i Leźno. Otwarcie owej linii nastąpiło w dniu 1 maja 1914 roku. W dwudziestoleciu międzywojennym linia została przecięta granicą państwową gdańsko-polską. Linia przetrwała prawie do końca ostatniej wojny. W ostatnich dniach wojny Niemcy powprowadzali parowozy na wiadukty linii i wysadzili je w powietrze. Zwalone mosty uniemożliwiały przez wiele powojennych miesięcy komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem. Linia poprowadzona skrajem wzgórz morenowych posiadała charakter linii podgórskiej.

Charakterystyczny zalesiony nasyp kolejowy linii i pozostałości zwalonych wiaduktów wpisały się na stałe w krajobraz tej części Gdańska. Elementy trasy linii wykorzystywane są dziś jako ścieżka rowerowa.

Linia miała stać się elementem połączenia Czersk-Bąk-Stara Kiszewa-Przywidz-Stara Piła-Gdańsk Kokoszki-Gdańsk Brętowo-Gdańsk Wrzeszcz. Odcinek pomiędzy Starą Piłą a Bąkiem nie doczekał się realizacji (ślady rozpoczętych robót ziemnych w okolicach Starej Kiszewy i Liniewa są widoczne do dnia dzisiejszego).

Projekty odbudowy linii odżywały w okresie ostatnich 60. lat kilkukrotnie. Obecnie brana jest pod uwagę opcja wykorzystania linii do szybkiego skomunikowania z trójmiejskim portem lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie i osiedlami tzw. Górnego Tarasu (głównie dzielnica Piecki-Migowo) jak również z Kartuzami.

Obecnie odcinek od Kokoszek do Starej Piły jest jeszcze sporadycznie wykorzystywany dla ruchu towarowego. Ruch pasażerski na niezniszczonej części linii został wstrzymany w roku 1973.

Cache:

UWAGA! Tymczasowa zmiana lokalizacji. Szukaj tam, gdzie była poręcz.


Obszary ochrony przyrody
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze:  
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Obrazki/zdjęcia
Tymczasowy spoiler by Spanish Inqisition (dzięki!)