Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Mostek Weisera - OP11C4
Śladami dawnej linii kolejowej
Owner: trojmiasto
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 63 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 19-08-2008
Date created: 18-08-2008
Date published: 19-08-2008
Last modification: 09-01-2011
116x Found
1x Not found
7 notes
watchers 5 watchers
3 visitors
85 x rated
Rated as: Good
4 x recommended
This cache is recommended by: Grazka, Qbacki, ubnot, viridiana
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki

Opis miejsca (źródło: wikimapia i wikipedia):

Szukając niedawno nowych dróg rowerowych na szlaku praca<-->dom, natrafiłem na ścieżkę prowadzącą w nienaturalnym zagłębieniu. Podążając nią, dotarłem do mostka, który jeszcze bardziej mnie zainteresował. Postanowiłem poszukać informacji na temat tego miejsca. Okazało się, że jest to "Mostek Weisera", czyli kładka dla pieszych nad nieistniejącą już linią kolejową, prowadząca do nieistniejącej dziś zagrody. Została ona upamiętniona na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek".

We wspomnianym zagłębieniu biegła niegdyś linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła. Obecnie istnieje ona tylko na odcinku Kokoszki - Stara Piła, pozostała część została rozebrana.

28 lipca 1909 roku parlament pruski uchwalił ustawę o wybudowaniu 19,52 kilometrowej linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły przez Gdańsk Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i Leźno. Otwarcie owej linii nastąpiło w dniu 1 maja 1914 roku. W dwudziestoleciu międzywojennym linia została przecięta granicą państwową gdańsko-polską. Linia przetrwała prawie do końca ostatniej wojny. W ostatnich dniach wojny Niemcy powprowadzali parowozy na wiadukty linii i wysadzili je w powietrze. Zwalone mosty uniemożliwiały przez wiele powojennych miesięcy komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem. Linia poprowadzona skrajem wzgórz morenowych posiadała charakter linii podgórskiej.

Charakterystyczny zalesiony nasyp kolejowy linii i pozostałości zwalonych wiaduktów wpisały się na stałe w krajobraz tej części Gdańska. Elementy trasy linii wykorzystywane są dziś jako ścieżka rowerowa.

Linia miała stać się elementem połączenia Czersk-Bąk-Stara Kiszewa-Przywidz-Stara Piła-Gdańsk Kokoszki-Gdańsk Brętowo-Gdańsk Wrzeszcz. Odcinek pomiędzy Starą Piłą a Bąkiem nie doczekał się realizacji (ślady rozpoczętych robót ziemnych w okolicach Starej Kiszewy i Liniewa są widoczne do dnia dzisiejszego).

Projekty odbudowy linii odżywały w okresie ostatnich 60. lat kilkukrotnie. Obecnie brana jest pod uwagę opcja wykorzystania linii do szybkiego skomunikowania z trójmiejskim portem lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie i osiedlami tzw. Górnego Tarasu (głównie dzielnica Piecki-Migowo) jak również z Kartuzami.

Obecnie odcinek od Kokoszek do Starej Piły jest jeszcze sporadycznie wykorzystywany dla ruchu towarowego. Ruch pasażerski na niezniszczonej części linii został wstrzymany w roku 1973.

Cache:

UWAGA! Tymczasowa zmiana lokalizacji. Szukaj tam, gdzie była poręcz.


Nature reserve areas
This geocache is probably placed in a nature protection area:  
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Pictures
Tymczasowy spoiler by Spanish Inqisition (dzięki!)