Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Śladami kolei w Ustce 5 - tor do portu 3 - OPA32K
Seria kolejowa nad morzem
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 32 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 04-08-2025
Date created: 04-08-2025
Date published: 04-08-2025
Last modification: 04-08-2025
1x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
8 visitors
1 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Recommended at night  Bike  Compass  One-minute cache 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zapraszam na serię keszy "Śladami kolei w Ustce/Lędowie/Modlinku"

 

Kozioł oporowy to urządzenie stosowane na końcu toru kolejowego, tramwajowego lub przemysłowego, którego zadaniem jest zatrzymanie pojazdu szynowego, gdyby ten nie wyhamował na czas. Stanowi on fizyczną barierę zabezpieczającą przed wyjazdem poza koniec torowiska.


Budowa kozła oporowego

Typowy kozioł oporowy składa się z:

  • ramy nośnej (stalowej lub żelbetowej),

  • płyty odbojowej – elementu, który bezpośrednio styka się z pojazdem,

  • opcjonalnych elementów tłumiących, np. sprężyn lub amortyzatorów hydraulicznych,

  • mocowania do podkładów i toru.


Rodzaje kozłów oporowych

  • Stały – montowany na stałe, zwykle z prostą konstrukcją stalową; spotykany na torach, które kończą się ślepo i nie są często używane.

  • Amortyzowany – wyposażony w mechanizmy sprężynowe lub hydrauliczne, które łagodzą siłę uderzenia. Taki kozioł stosuje się tam, gdzie końcówka toru jest często używana.


Zastosowanie

Kozioł oporowy instaluje się:

  • na końcach bocznic i torów postojowych,

  • w halach warsztatowych,

  • w końcowych stacjach metra lub tramwaju.


Funkcja

Główną funkcją kozła oporowego jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W sytuacji awaryjnej może on zapobiec poważnym wypadkom, uszkodzeniom taboru lub infrastruktury.

Kesz

Ukryty zgodnie z opisem, w prawej części patrząc od przodu, zdecydowanie zalecane jest podejmowanie w godzinach wieczornych. 

Uwaga w keszu znajduje się literka do finałowego hasła.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 1x Not found 0x Note 0x All entries