Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most kolejowy na Gwdzie - OP80W3
Most kolejowy na Gwdzie po dawnej linii kolejowej Wałcz - Złotów
Owner: Kipcior
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 79 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 21-04-2014
Date created: 21-04-2014
Date published: 21-04-2014
Last modification: 12-10-2019
18x Found
2x Not found
2 notes
watchers 4 watchers
61 visitors
13 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: Araz_BDG
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Take something to write  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

MOST KOLEJOWY NA GWDZIE

 

Kolejny obiekt, będący pozostałością dawnej linii kolejowej łączącej miasta Złotów i Wałcz. Linia ta została otwarta w roku 1914 początkowa na odcinku Złotów – Płytnica (1914-09-10), a po dwóch miesiącach oddano do użytku drugą część Płytnica – Wałcz (1914-11-25). Linia miała łącznie 49,5 km długości. Przebieg linii i dalszy opis dostępny w opisie kesza Most na Rurzycy - OP80UY.

 

Obiekt zainteresowań to dwuprzęsłowy most kolejowy, który umożliwiał przejazd przez rzekę Gwdę. W 1945 roku podczas wycofywania się wojsk niemieckich został wysadzony zachodni przyczółek mostu w wyniku, czego jedno przęsło uległo częściowemu uszkodzeniu. Jeszcze do 2004 roku przęsło mimo, że uszkodzone to łączyło nasyp zachodni z drugim przęsłem umożliwiając przejście na drugą stronę rzeki. Czego nie zniszczyło wojsko i przyroda tym, jak szeptają motyle, zajęli się okoliczni złomiarze, którzy zajęli się przęsłem w wyniku, czego uległo ono całkowitemu zawaleniu, a w chwili obecnej pozostały po nim jedynie szczątki leżące w korycie rzeki. Drugie przęsło do dzisiaj stoi nieuszkodzone – wojska nie zdążyły wysadzić środkowego filaru choć widać w nim charakterystyczne otwory na ładunki wybuchowe. Most robi wrażenie i warto go zobaczyć.

 

Sam kesz wielkości małej został ukryty w bezpośrednim sąsiedztwie mostu po zachodniej stronie rzeki. Uprzedzając ewentualne pytania i dając pewien spojler: mimo, iż obiekt daje możliwości ukrycia ekstremalnego na istniejącym przęśle to z dwóch ważnych powodów nie poszedłem w tym kierunku:

- duże ryzyko spadnięcia z dużej wysokości do rzeki

- dostęp od strony wschodniej, co mocno wydłuża czas poszukiwań chyba, że ktoś lubi wpław przez rzekę płynąc, ale nurt na Gwdzie nie jest taki słaby.

W chwili startu skrzynka zawierała logbook, dwa geokrety, worki na zmianę oraz drobne gadżety na wymianę. 

 

Do obiektu najlepiej dostać się od strony drogi krajowej nr 11. Samochód można zostawić przy wjeździe do lasu – waypoint 1, a następnie jedną z dwóch dróg leśnych dotrzeć do nasypu kolejowego i dalej nasypem dotrzemy bezpośrednio do obiektu.

 

UPDATE:

uwzględniając uwagi pierwszych poszukiwaczy dodałem spojler obrazkowy :)

Additional waypoints
Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Tutaj można zostawić samochód i udać się w dalszą drogę pieszo.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Most przed 1945 rokiem
Most dzisiaj
Kesz widzi ...