Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Skrzynka nie ma jeszcze statystyki
Most Cłowy - OP9Z14
dawniej Zollbrücke
Właściciel: szysek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 18-12-2024
Data utworzenia: 18-12-2024
Data opublikowania: 18-12-2024
Ostatnio zmodyfikowano: 18-12-2024
0x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
8 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Opis miejsca:

Most Cłowy – most w Szczecinie na Regalicy łączący Lewobrzeże miasta z Prawobrzeżem. Znajduje się na przedłużeniu ul. Gdańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Przestrzenną i ul. Eskadrową. 

W średniowieczu w miejscu dzisiejszego mostu znajdowało się miejsce, gdzie pobierano myto od przepływających statków i przejeżdżających wozów i cło od towarów.
W 1909 roku władze niemieckie miasta postanowiły wybudować most zwodzony. Budowa trwała 3 lata. Projektantem ówczesnego mostu był radca budowlany Benduch. Został on wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie pod koniec II wojny światowej, wiosną 1945.

Po wojnie w 1947 roku na miejscu zburzonego obiektu powstał tymczasowy most typu Baileya. Stał on na drewnianych podporach i był mało wytrzymały na nadmierną eksploatację. Władze miejskie w 1954 roku postanowiły zbudować nowy most. Zaprojektowali go: inż. Maksymilian Wolff, inż. arch. Janusz Sapiński, inż. Piotr Kołodko i technik Eugeniusz Szymański. Budowę rozpoczęto w 1955 roku, natomiast ukończono 23 kwietnia 1960 roku. Most miał konstrukcję kablobetonową.
W 1994 roku przeprowadzony został remont mostu.
Kolejny remont (tym razem nieremontowanego od uruchomienia środkowego przęsła) rozpoczął się pod koniec listopada 2008.

30 maja 2016 ze względu na zły stan techniczny mostu został zamknięty pas w kierunku Dąbia. 14 czerwca ogłoszono, że cała konstrukcja nośna mostu zostanie wymieniona. 15 czerwca o godzinie 23:15 ze względu na pogarszający się stan techniczny przeprawa została całkowicie zamknięta. W 2017 został całkowicie rozebrany; pozostawiono jedynie filary i przyczółki, które wykorzystane zostały pod nową stalową konstrukcję nośną obiektu. W drugiej połowie maja 2017 rozpoczęto montaż. Nowy most składa się z dwóch segmentów stalowych o wymiarach 14x100 m. Montaż odbywał się za pomocą hydraulicznych siłowników i polegał na nasuwaniu na istniejące filary oraz tymczasowe podpory usytuowane na stałym lądzie. Przęsło poruszało się z prędkością trzech metrów na godzinę. Akcję udało się zakończyć po kilkunastu godzinach. Most oddano ponownie do użytku 3 sierpnia 2017.

Zolllhaus - [...]Na grafikach przedstawiających miasto około 1572 roku nie widzimy budynków po stronie wschodniej, widzimy za to wyraźny Zollhaus z wieżą po stronie zachodniej. Według opracowania Pomeranica budynki z wieżą z uwagi na groźbę zawalenia rozebrano około 1724 roku, a surowce wykorzystano przy ulicy Świętego Ducha. Jednak budynki prawdopodobnie przeszły przebudowę lub wykorzystywano pozostałe okoliczne – mapa z około 1888 roku pokazuje nam, że lewobrzeżna część dalej ma zabudowania oraz podtytuł „Zollhaus„. Te znajdowały się na północno zachodniej skarpie oraz w miejscu dzisiejszego składu piasków i żwirów na południowym zachodzie, przy ulicy Księżnej Anny.[...]

Opisy i zdjęcia: http://swiatowy.org/bilety/clowy/clowy.html , https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_C%C5%82owy_w_Szczecinie , https://historyczny.szczecin.pl/zollhaus-zollkrug-zollschanze-stettin/

 

Opis skrzynki:

Kesz ukrył się w pozostałościach dawnego Zollhaus. Zostały tutaj ceglane resztki zabudowy.

Szukamy przy ceglanej ściance pod kawałkiem betonu. Brak pisadła.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
Most zwodzony z linią tramwajową
Mos w czasach szwedzkich - kesz w miejscu wieży
Most w czasie odbudowy po wojnie - próba obciążenia
Resztki Zolllhaus - kesz tutaj
Wpisy do logu: znaleziona 0x nieznaleziona 0x komentarz 0x