Urodził się 17 sierpnia 1890r. w Ulanowie.......
W I Wojnie Światowej był pilotem wojsk austro-węgierskich
2 listopada 1918 w wyniku walk polsko-ukraińskich o Lwów, z grupką polskich lotników przejął lotnisko Lewandówka. Lotnisko zabezpieczyli, naprawili część samolotów, a Bastyr został pierwszym komendantem.
5 listopada wraz z obserwatorem Januszem de Beaurain wykonali pierwszy lot bojowy lotnictwa niepodległej Polski. Z samolotu Hansa-Brandenburg C.I, którego znaki C.K. zamalowali smarem, (nie mieli farby), ostrzelali i obrzucili 3 bombami 12,5 kg Ukraińskich Siczowych Strzelców wycofujących się po nieudanej próbie zdobycia Dworca Głównego we Lwowie.
8 listopada wykonał pierwszy lot ze Lwowa do Krakowa w celu zorganizowania odsieczy dla broniącego się przed Ukraińcami Lwowa.
I przyszedł dzień 11 listopada
Pod koniec listopada dzięki swojej bohaterskiej postawie, został awansowany na kapitana
Jako pierwszy wprowadził w polskim lotnictwie taktykę ataku zespołowego.
Dzięki jego strategi (wywiad lotniczy oraz ataki bombowe z wysokości 700 – 800 metrów, a następnie ostrzeliwanie kolumny nieprzyjaciela z lotu koszącego) Konarmia Budionnego nie zajęła Lwowa.
Zginął jak lotnik 6 sierpnia 1920r. Praktycznie nie odpoczywał. Wiele lotów bojowych, prace nad produkcją polskich samolotów, spowodowało, że jego serce nie wytrzymało - zasłabł za sterami. Przyjaciele mówili, że stracił serce dla Polski.
Został pochowany na Cmentarzu Obrońców Lwowa w kwaterze dowódców.
Lista odznaczeń
-Krzyż Srebrny Orderu Wojskowego Virtuti Militari (nr 2930);
-Krzyż Walecznych (czterokrotnie);
-Krzyż Niepodległości;
-Krzyż Kawalerski Polonia Restituta;
-Polowa Odznaka Pilota.
Kesz to taki miniurbex. Tak więc uważaj na siebie
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Parking | --- | Stąd możesz startować, albo przez siatkę, albo po spojlerach |