Opis
Stacja Białowieża Towarowa działała jeszcze w latach 90. XX w., obsługiwała pociągi przyjeżdżające z Warszawy, Białegostoku oraz wiele lokalnych połączeń. Z użytku kolejowego została wyłączona w 1993 r. po likwidacji połączeń kolejowych z Białowieżą.
Dworzec Białowieża Towarowa powstał w 1903 r. Wybudowano go w komplecie z paradnym, nieistniejącym już dziś, dworcem pasażerskim Białowieża Pałac dla samego cara Mikołaja II. Stacja towarowa była zapleczem technicznym dla Pałacu (przy okazji wizyt imperatora kierowano tu pociągi z carskim zaopatrzeniem), ale też dworcem dla pospólstwa. Na co dzień przyjmowała zwyczajne pociągi, przewożące miejscową ludność. Imperator, który wraz z żoną Aleksandrą często odwiedzał swe puszczańskie włości, przez Białowieżę Towarową jedynie przejeżdżał. Wysiadał 2 km dalej, na prywatnym dworcu Pałac, położonym bliżej carskiej posiadłości.
Po zamknięciu linii kolejowej do Białowieży w 1993 r. majątek dworcowy przechodził z rąk do rąk, trafił do samorządowców, później do właścicieli prywatnych i znowu do samorządu. Budynek niszczał, a kolejnym właścicielom brakowało pomysłu na jego zagospodarowanie.
Zmiana nastąpiła w 2004 r. Nowi właściciele urządzili w budynku dworca ekskluzywną, przygotowaną na styl carski restaurację. Budynek dworca został starannie odrestaurowany i kilkukrotnie był nagradzany w konkursach dla zabytków, m.in. w kategorii na najlepiej zachowany zabytek wiejskiego budownictwa drewnianego.
Przed budynkiem stoi szyld kolejowy "Białowieża Towarowa", a na stacji wciąż znajdują się żeliwne żurawie, które zasilały w wodę parkujące na torach parowozy. Na szynach stoją też lokomotywy oraz wagony, a obecnie przygotowywana jest salonka. Budynkowi dworca towarzyszą inne dworcowe zabudowania. Wszystko to nadaje miejscu wyjątkowego klimatu.
Kesz
Uwaga! Skrzynka nie znajduje się pod kordami. Współrzędne wskazują na budynek dawnego dworca (dzisiaj restauracja Carska). Aby odnaleźć kesza należy zlokalizować lokomotywę oznaczoną nr TKt48 138. Skrzynka to magnetyk znajdujący się przy drzwiach do kabiny maszynisty. Nie trzeba wchodzić do środka pojazdu ani się na niego wspinać. Skrzynka założona razem z joju.