Pierwsze wzmianki o wsi Szopy pochodzą z 1456 r. W XVII w. wieś szlachecką przejęli karmelici bosi, a w 1795 r. stała się własnością rządową [1]. Tak pisze o niej ,,Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich wydany pod redakcyą Bronisława Chlebowskiego (...)'' w 1892 r.:
Szopy Niemieckie i Sz. Polskie, kol. i os. fabr., pow. warszawski, gm. Mokotów, par. Służew, leżą po obu stronach drogi bitej z Warszawy do Piaseczna, odl. 6 w. od Warszawy. Sz. Niemieckie posiadają szkołę początkową, fabrykę świec stearynowych Szolca (z prod. na 189600 rs.). Na obszarze Sz. Polskich liczne zakłady ogrodnicze i hodowla wina. Sz. Niemieckie powstały na obszarze Mokotowa, na części należącej do Karmelitów Bosych w Warszawie, zabranej przez rząd pruski, który wydzielił pod kolonią 152 mr. Kolonia niemiecka nie miała czasu się rozwinąć a obok niej potworzyły się kolonie polskie. W r. 1827 Sz. Polskie mają 26 dm., 140 mk. a Sz. Niemieckie 1 dm., 6 mk. Pierwotnie należały wraz z Mokotowem do par. Ujazdów. [2]
Oprócz Szop Polskich i Szop Niemieckich, zlokalizowanych prawdopodobnie po zachodniej stronie współczesnej ul. Puławskiej, istniały jeszcze Szopy Francuskie, na północny zachód od Szop Polskich i na południe od Królikarni [3]. Na południe od Szop Polskich, w stronę Żółtej Karczmy, znajdowała się wieś Potok, tam gdzie dziś mieści się ulica Potoki [4,5].
W kwietniu 1916 r. Szopy i Potok znalazły się w granicach Warszawy. Dekretem gubernatora okupacyjnego von Beselera powiększono wówczas obszar Warszawy ponad dwukrotnie, przyłączając okoliczne wsie i pola [6,7].
Powyżej skarpy przebiegała trasa kolejki podmiejskiej łączącej Plac Unii Lubelskiej, do 1919 r. zwany Keksholmskim, z Piasecznem i Grójcem. Jednak w 1935 r., w związku ze zwiększeniem intensywności ruchu kołowego oraz rozbudową sieci tramwajowej, zadecydowano o eksmisji kolejki z ulic Warszawy. Trasę skrócono najpierw do ul. Odyńca, następnie do ul. Ikara. W 1937 r. wybudowano Dworzec Warszawa Szopy, który w 1938 r. został stacją końcową. W 1943 r. zmienił nazwę na Dworzec Warszawa Południowa i funkcjonował do 1970 r. Dziś w tym miejscu znajduje się stacja metra Wilanowska.
Zabudowa wsi Potok i Szopy Polskie nie uległa większym zniszczeniom podczas II wojny światowej, jednak w 1946 r. grunty zostały skomunalizowane dekretem Bieruta, a wówczas zakazano remontów domów, żeby później przejąć grunty. Mieszkało tam wtedy 150 osób.
W latach siedemdziesiątych powstał pomysł, by zbudować w tym miejscu park przyjaźni polsko-radzieckiej. Nie został zrealizowany [5].
Osada Potoki leży w obrębie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Oznacza to, że mogą tu powstawać domy nie wyższe niż 10 metrów i na działkach nie mniejszych niż 1500 metrów kwadratowych [5,8].
Skrzynkę założył MalinPablo, który jest też autorem zamieszczonych tutaj współczesnych zdjęć.
Ostrożnie wyjmuj i otwieraj, nie zepsuj podczas wykonywania tych czynności. Jeśli zepsujesz, napraw za pomocą trzydziestu centymetrów miękkiego drutu, ostatecznie może być sznurek, jeśli dobrze zawiążesz.
[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Szopy_(Warszawa)
[2] http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_XII/21
[3] http://fajnemsc.blogspot.com/2013/01/szopy-cz1-szopy-polskie-i-potok.html
[4] https://warszawa.wikia.org/wiki/Potok
[5] http://eela1.blox.pl/2005/02/Wies-w-Warszawie.html
[6] http://www.kolejka-piaseczno.pl/kolejka-grojecka
[7] https://ekskursje.pl/2015/04/miasto-wsrod-pol-kapusty/
[8] http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/?showExternalObject=B209BD08D539771AFD953C3FFEA56886
[9] http://maps.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P40-S32-B_WARSZAWA-MOKOTOW_1931.jpg
[10] http://moko.waw.pl/d7/wczoraj_i_dzis/dworzec-po%C5%82udniowy-ok-1943-i-2017
Więcej informacji tutaj:
http://web.archive.org/web/20120618085409/http://www.kolejka-piaseczno.com:80/pol/historia.php
http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,746,57227018,57474657.html
http://www.iwaw.pl/obiekt.php?p=983832554
https://warszawa.wikia.org/wiki/Ulica_Boche%C5%84ska
https://pl.wikipedia.org/wiki/Warszawa_Po%C5%82udnie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Piaseczy%C5%84ska_Kolej_W%C4%85skotorowa