Nowo powstała ulica Nowolazurowa (pierwotna robocza nazwa, potem zmieniona oficjalnie na al. 4 Czerwca 1989 r.) - oprócz obstawienia do granic absurdu ekranami dźwiękoszczelnymi (do czego nawiązuje inny kesz) ma jeszcze jedną ciekawostkę - jest nią tunel pod torami kolejowymi linii Warszawa - Poznań, w pobliżu stacji Warszawa - Ursus Północny. Co w nim nadzwyczajnego ? Po pierwsze to, że nie jest od prostopadły do torów, ale (co dość rzadko spotykane) przebiega pod nimi ukosem.
Ale najciekawsza była technologia jego budowy. Górą przebiega bardzo uczęszczana linia kolejowa, jeżdżą tędy zarówno lokalne pociągi do Błonia, Sochaczewa, Łowicza, jak i dalekobieżne ekspresy do Poznania czy Berlina. Aby zminimalizować utrudnienia związane z długim wyłączaniem ruchu kolejowego, zdecydowano się na nietypową operację. Betonową konstrukcję tunelu zbudowano najpierw nie w docelowym miejscu, ale obok. Następnie po zamknięciu linii kolejowej rozebrano jej fragment wraz z nasypem, wybetonowano podłoże tunelu, potem - co najciekawsze - wsunięto gotowy tunel na jego właściwe miejsce, a później odtworzono nasyp kolejowy i tory. Dzięki takiemu sposobowi działania całą operację udało się zamknąć w... nieco ponad tydzień (począwszy od długiego weekendu 15 sierpnia 2012 i trochę po nim). Jak to możliwe, że wykonano to w takim tempie ? Pewnym wytłumaczeniem może być fakt, że był to fragment inwestycji drogowej, zapewne konieczne było płacenie kolejarzom za czasowe wyłączanie ruchu i kierowanie pociągów na objazdy. Była więc presja, aby zakończyć to jak najszybciej. Zapewne gdyby inwestycje wykonywało samo PKP nikt by się tak nie spieszył, wszystko robiono by bardziej ‘bezstresowo’ a pasażerowie musieliby przez dobrych kilka miesięcy jeździć objazdami :)
Zdjęcia i filmiki z niecodziennej operacji przesuwania tunelu można znaleźć między innymi tutaj:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=528872&page=60
A artykuł tutaj:
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,10-500-ton-wsuneli-pod-nasyp-16-godzinna-akcja-w-przyspieszeniu,55238.html
Jak zauważył jeden z internautów, samo przesunięcie tunelu nie wymagało wcale dużej siłyWystarczył jeden człowiek, który dokonywał tego przy pomocy łomu(na filmiku w powyższym artykule widać to około 01:55).
Uwaga ! Skrzynka znajduje się na terenie ogólnodostępnym, jej podjęcie nie jest niebezpieczne, jest dostępna bezpośrednio z ciągu pieszego. Nie należy w żadnym wypadku nawet próbować wspinać się na nasyp linii kolejowej, ani tym bardziej wchodzić na tory, gdyż grozi to śmiercią (ruch na tej linii jest bardzo intensywny) ! Nie należy również wchodzić, ani nawet zbliżać się do jezdni al. 4 Czerwca 1989 r. ! Autor skrzynki oraz właściciele serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne postępowanie osób, które wbrew niniejszym zaleceniom będą próbowały wchodzić na tory !