Dodatkowe atrybuty skrzynki |
"Jastrząbka to jedna z najbardziej urokliwych stacji na linii łączącej Szczytno z Ostrołęką. Znajduje się ona przy szpalerze drzew, głównie brzóz, które swoimi koronami zapewniają cień na stacyjny peron. Sam budyneczek mimo upływu czasu, zabitych deskami okien i drzwi nadal prezentuje się dosyć ładnie. Ma na to wpływ jego miła dla oka konstrukcja. Szczególnego uroku budyneczkowi dodaje skośny dach To właśnie w nim znajdowała się poczekalnia, kasa biletowa a także nastawnia, która kierowała ruchem na obszarze stacji. Dziś znajdziemy wybebeszone wnętrze gdzie znajdowały się pędnie. Nieopodal dworca zauważymy pozostałości WC. Niestety niezabezpieczone wnętrze zostało praktycznie całkowicie zdewastowane. Zaraz przy budynku dworca widoczne jest urządzenie które prawdopodobnie służyło do ręcznego zamykania rogatek na pobliskim przejeździe. Dziwne to trochę gdyż wydaje się że ruch panujący na drodze jest niewielki.
Nieopodal stacji znajdziemy resztki dawnej rampy wyładowczej. Niezbity dowód panującego na stacji ruchu. Dziś wszystko szybko popada w ruinę. Podobnie jak dworcowe perony z których już dawno zniknęły płyty chodnikowe. Wyraźnie za to widoczne są ich betonowe krawędzie. Na peronie przy stacji znajdziemy tablicę z nazwą stacji. Największą ciekawostką jest ostatni aktualny rozkład jazdy wiszący na zabytkowym budynku dworca.(Do niedawna jeszcze był, ale chyba spodobał się jakiemuś fanatykowi kolejarstwa. Udało mi się znaleść kilka tabliczek z rozkładu z których zrobiłem certyfikaty.) Zapoznając się z nim dowiemy się, że ze stacji możemy dojechać do Ostrołęki, Szczytna i Olsztyna. Niestety zamazane godziny odjazdów wyraźnie wskazują na regularne obcinanie kolejnych połączeń. Ciekawostką jest jednak to, że być może przez stację znów zaczną przetaczać się pociągi. Na początku będą prawdopodobnie jedynie towarowe. Związane jest to z rozbudową bloku energetycznego w ostrołęckiej elektrowni. Wiązać się to będzie ze zwiększeniem ilości dostarczanego paliwa. Jedną z opcji jest dostarczanie węgla z Gdańska, a najkrótszą trasą jest właśnie ta przez Szczytno i Wielbark w stronę Ostrołęki. Jest to chyba jedyna szansa na zachowanie tego zabytkowego budynku. "
Źródło: http://stacjekolejowe.pl/jastrzabka/
A poniżej więc informacji i zdjęc stacji:
http://www.linia29.cal.pl/readarticle.php?article_id=274
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=3354&okno=galeria
http://galeria.torami.info/categories.php?cat_id=273&sessionid=pqaktakjt0h023s3adcht61t14