Opalenie – wieś kociewska w Polsce położona w województwie pomorskim, w powiecie tczewskim, w gminie Gniew przy dk 90. Wieś jest siedzibą sołectwa Opalenie w którego skład wchodzą również miejscowości: Aplinki, Na Piaskach, Pod Górami i Osady. Na południe od Opalenia znajdują się bezpośrednio nad brzegami Wisły rezerwaty florystyczne Wiosło Duże i Wiosło Małe. Dwa inne rezerwaty florystyczne (Opalenie Dolne i Opalenie Górne) znajdują się na wschód od miejscowości. (źródło: Wikipedia)
Z nazwą miejscowości od XIX w. kojarzy się nieodłącznie most na Wiśle, który pojawia się i znika jak duch:
- 1907-1910- budowa stalowgo mostu
- 1927- rozebranie stalowej konstrukcji
- 1939-1945- próby obudowy przez hitlerowców stalowego mostu. Obok istnieje niezależna drewniana konstrukcja
- 1945- wysadzenie obu mostów przez uciekające wojska niemieckie
- 1945- odbudowa drewnianego mostu przez wojska rosyjskie
- 1947- demontaż drewnianej konstrukcji- tym samym w Opaleniu aż po dzień dzisiejszy brak jest przeprawy mostowej na Wiśle-utrzymywane jest jedynie połączenie promowe "Korzeniewo"
- 1999- pojawiają się plany budowy nowego mostu łączącego prawy i lewy brzeg- budowa mostu w Opaleniu jest stawiana jako główny cel wszystkich partii politycznych w obietnicach przedwyborczych na przełomie XX i XXI w.- po wyborach sprawa ucicha- można śmiało rzec- obiecanki cacanki a głupiemu radość
Kilka ciekawostek dotyczących mostu:
- [...] Między Opaleniem a Kwidzyną przejeżdża kolej Wisłę, tworzącą tutaj granicę polsko-niemiecką, po dużym żelaznym *moście kolejowym, o ogólnej długości 1060 m. Od polskiego brzegu ma on trzy łuki 78 m. rozpiętości, następuje pięć łuków o rozpiętości 130 m., a wreszcie od strony niemieckiego brzegu zakończają most dwa łuki znowu o 78 m. rozpiętości. Most jest bardzo wysoki, a poziom szyn wznosi się 25.6 m. nad normalną powierzchnią wody. Służy on równie dla ruchu kolejowego jak pieszego i wozowego [...]
- [...] Po 1920 linia prowadziła z terytorium Polski na drugą stronę Wisły, a więc do Niemiec. Przewozy spadły tak drastycznie, ze w latach 27-29 most rozebrano, spławiono Wisłą i ustawiono go w Toruniu 11 listopada 1934 r., gdzie stoi do dziś. A prawdopodobnie decydujące o rozbiórce było jego strategiczne znaczenie – tym razem niepożądane [...]
- [...] Obronny most w miejscowości Opalenie (Münsterwalde) koło Kwidzyna. Most zbudowano 1907-10, a rozebrano przed 1927, zaś z jego metalowych elementów zbudowano 1927-32 trzeci i ostatni most toruński (drogowy) otwarty w 1934, oraz otwarty w 1932 dwuprzęsłowy most przez odnogę Warty w Koninie. Oba zachowane są do dziś. [...]
- [...] Tory kolejowe dochodzące z obu stron Wisły do wałów przeciwpowodziowych były utrzymywane w dobrym stanie do końca lat osiemdziesiątych (np. na odcinku Grabówko- Kwidzyn położone są szyny z lat sześćdziesiątych). W razie wybuchu wojny miał być tu położony most składany (składowany na pobliskiej stacji Nowy Dwór), po którym miały jechać transporty wojskowe z ZSRR na zachód [...]
Rozszerzenie wiedzy o "wędrującym moście":
http://chatakociewia.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=107
http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/9/9899
http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=1282&highlight=widlice
Edit:10.06.12- reaktywacja+nowy opis
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skrzynka to nietradycyjny mikrus z logiem- koniecznie zabierz pisadło.
Współrzędne są dość dokładne- nie powinno być problemu z dotarciem (autem bądź rowerem czarnym szlakiem) i znalezieniem cache.
Łopatka/Saperka nie będą potrzebne- przyda się kłujka i rękawiczki.
Proszę o DELIKATNE posługiwanie się kłujką i wyciąganie skrzynki (łatwo ją uszkodzić) oraz odpowiednie ZAMASKOWANIE ( poprzednia edycja zaginęła)- niech nacieszy niejedno oko.