Początkowo bursztyn był przedmiotem wymiany handlowej, w której pośrednikami byli Celtowie. Pierwsze zorganizowane wyprawy z obszarów Europy południowej po elektron odbywały się w V w. p.n.e. Nie docierały one jednak do wybrzeży Bałtyku, a bursztyn kupowano od celtyckich pośredników.
Dopiero po podboju terenów nad środkowym Dunajem w I wieku n.e. Rzymianie rozwinęli handel bursztynem na dużą skalę, organizując kilkoma drogami wyprawy z Panonii nad Bałtyk, szczególnie do Sambii. Szczytowy rozwój tego handlu przypada na III w. a od połowy IV w. wymiana stopniowo zamierała. Ostatnie znane poselstwo Estiów z darami do króla Ostrogotów Teodoryka w Rzymie odbyło się zgodnie z przekazem Kasjodora w 525.
Głównym ośrodkiem handlu bursztynem na terenie imperium rzymskiego była Akwileja.
Dokładny przebieg szlaku nie został jednoznacznie określony. Uznaje się, że zaczynał się on w Akwilei nad Adriatykiem, jednym z rzymskich centrów rzemieślniczych. Wiadomo, że szlak wiódł początkowo przez Bramę Morawską, następnie skręcał na północ i przez Śląsk, wschodnią Wielkopolskę oraz Kujawy i prowadził nad Bałtyk.
Można przypuszczać, że główna nitka szlaku, poczynając od przełomu I i II wieku, biegła z Wiednia (Vindobony) przez Brno, Kłodzko, Wrocław (Budorigum), Kalisz (Calisia), Konin (Setidava), Bydgoszcz (Askaukalis) i Świecie do Pruszcza Gdańskiego, będącego protoplastą dzisiejszego Gdańska.
Warianty przebiegu szlaku rekonstruowane są na podstawie wzmianek starożytnych pisarzy, ale głównie dzięki wynikom badań archeologicznych. Szlak znaczą znaleziska rzymskich monet, wyroby z brązu, ceramika rzymska (terra sigillata) i skarby bursztynu. Na szlaku leżał z pewnością dzisiejszy Wrocław.
Autostrada A1, która docelowo po ukończeniu ma łączyć południe Polski z północą (Gorzyczki-Gdańsk) - 568 km, nazwano "bursztynową" właśnie na cześć tego szlaku.
Kesz założony wspólnie z kolegą Lupin.
Podejmowanie paczki warto rozpocząć od waypointu 49.945832, 18.425779 wjeżdżając w leśną ścieżkę. Ścieżka ta, zanim powstała autostrada, łączyła Gorzyczki z czeską miejscowością Věřňovice. Aktualnie by dostać się do w/w wioski trzeba skorzystać z nowej wyasfaltowanej drogi obok wiaduktu nad autostradą przy stacji paliw.
Po dotarciu na kordy znajdziemy się na końcu ślepej uliczki, można stąd podziwiać ładny widok na Bramę Morawską.
Uwaga dla zmotoryzowanych! Paczkę nie da się podjąć od strony autostrady ze względu na wysokie ogrodzenie oraz zakaz zatrzymywania się na autostradzie.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Interesujące miejsce | --- | Najlepiej podejmować od tej strony. |