Kościół św. Jana Chrzciciela w Kamieniu Pomorskim to najstarsza świątynia na Pomorzu Zachodnim. Jej budowę rozpoczęto w 1176 r. Do czasów reformacji, a więc niemal do połowy XVI w. była katedrą, siedzibą katolickiego biskupa kamieńskiego. Dziś kościół nosi miano konkatedry archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej.
We wnętrzu świątyni przykuwają uwagę romańskie portale i malowidła, gotycki ołtarz główny w formie tryptyku oraz unikalne w skali całego kraju obrazy słynnego niemieckiego malarza Łukasza Cranacha Starszego (1472-1553). Przedstawiają sceny Męki Pańskiej. Umieszczono je na północnej ścianie prezbiterium.
W dawnym skryptorium skrybowie kapitulni sporządzali niegdyś dokumenty. Dziś mieści się tu katedralny skarbiec udostępniany do zwiedzania w sezonie letnim (od poniedziałku do soboty w godz. 9.00-17.00). Zgromadzono tu zbiór portretów, kolekcję rzeźby sakralnej, kielichy mszalne i mszały. Ciekawostką jest także misternie zdobiona kopia cennego relikwiarza św. Korduli. Jego oryginał wraz z mnóstwem innych eksponatów zaginął w 1945 r.
W latach 1669-1672 z fundacji księcia pomorskiego Ernesta Bogusława Croya powstały w kamieńskiej świątyni monumentalne organy. Należą do najbardziej znanych w Polsce. Cudownego brzmienia tego niezwykłego instrumentu(47 głosów i 3300 piszczałek) można posłuchać w czasie corocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, organizowanego przez całe lato. Koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00 zawsze w piątki, począwszy od ostatniego piątku czerwca, aż do pierwszego piątku września.
Do północnej nawy kościoła przylega jedyny w Polsce katedralny wirydarz, czyli prostokątny ogród otoczony krużgankami. Czworobok murów oddziela niezwykle skutecznie od zgiełku całego świata. W upalne dni można skryć się w cieniu krużganków i oddać kontemplacyjnemu nastrojowi; mimo woli przypomina się kamedulskie memento mori, gdy ze ścian wirydarza zerkają na przybysza postacie z płyt nagrobnych, biskupi, księża i fundatorzy, możni i wpływowi ludzie sprzed stuleci. Pięknie wygląda zieleń ogrodu obserwowana przez ażurowe maswerki ostrołukowych arkad.