Lokomotywa
Zależnie od przeznaczenia eksploatacyjnego lokomotywy dzieli się na:
pasażerskie (czasem z podziałem na osobowe – np. EP02 i pospieszne – np. EP09)
towarowe, np. ET41 czy ET22.
manewrowe, np. SM42 czy EM10.
uniwersalne (do pociągów pasażerskich i towarowych), np. SU45 czy EU07.
Lokomotywa spalinowa (również spalinowóz) – lokomotywa w której zastosowano silnik spalinowy, zazwyczaj czterosuwowy (czasem dwusuwowy np. ST44) silniki Diesla.
Ponieważ charakterystyka silnika spalinowego uniemożliwia jego bezpośrednie zastosowanie do napędu lokomotywy, stosuje się przekładnię:
Najbardziej rozpowszechnione są lokomotywy o przekładni elektrycznej – silnik spalinowy napędza prądnicę, a osie napędowe są obracane za pomocą silników elektrycznych. Prędkość jazdy lokomotywy spalinowej reguluje się poprzez zmiany wzbudzenia prądnicy za pomocą nastawnika elektrycznego, zmieniającego opór elektryczny w obwodzie wzbudzenia.
Coś o keszu:
To pociąg towarowo- pasażerski znajdź lokomotywę .