WWK: Wrocław Świebodzki
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 20 na mapie
Dworzec Świebodzki - wybudowany w 1842 roku w stylu późnoklasycystycznym według projektu inż. Cochiusa, został gruntownie przebudowany i rozbudowany w latach 1868-74 przez architektów berlińskich – W. Kyllmana i A. Heydena, zwycięzców rozpisanego w tym celu konkursu.
Autorem przebudowy fasady i wystroju wnętrz był Karl Lüdecke. Z niewyróżniającego się kompleksu parterowych i dwukondygnacyjnych budynków przekształcił się Dworzec Świebodzki w elegancki gmach nawiązujący w swej formie do włoskiego renesansu w klimacie Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Paryżu.
Od 1853 roku z Dworca Świebodzkiego kursowały już pociągi do Wałbrzycha, po 1867 – do Jeleniej Góry. Towarzystwo Kolei Żelaznej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej, będące właścicielem linii Wrocław-Świebodzice, w 1856 roku wybudowało tory łączące tę linię węzłem w Jaworzynie Śląskiej z linią Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (Wrocław-Berlin) z węzłem w Legnicy. W ten sposób powstawała „Nadodrzanka” czyli linia nadodrzańska (nr 273), która docelowo miała łączyć Wrocław ze Szczecinem.
Pierwotnie linia zaczynała się w Legnicy, dopiero w 1874 połączono ją z Wrocławiem, a 15 maja 1877 roku oddano do użytku ostatni odcinek tej linii – docierający do Stettin-Breslauer Bahnhof (Dworca Wrocławskiego w Szczecinie), który początkowo nazywał się Stettin-Breslau-Freiburger Bahnhof.
na zdjęciu: Dworzec Świebodzki i widoczny po prawej Dworzec Marchijski
Powojenne lata Dworca Świebodzkiego, to jego stopniowy upadek funkcjonalny i estetyczny. Całkowite wstrzymanie ruchu pociągów nastąpiło w roku 1990. W budynkach dworcowych ulokowały się rozmaite instytucje – od klubu nocnego w holu, poprzez targowisko na peronach i torowisku, banki, szkoły, biura i sklepy w pomieszczeniach administracyjnych, aż po małą scenę Teatru Polskiego (Scena na Świebodzkim) w zachodnim skrzydle.
na zdjęciu: fasada widziana z góry w obecnych czasach
Niszczejący zespół budynków dworcowych i zdegradowana okolica (szczególnie na południowy-zachód od dworca) nie zachęcają do spacerów w tym rejonie. Na okolicznych terenach kolejowych funkcjonują obecnie składy węgla, punkty skupu, w licznych magazynach różnego rodzaju hurtownie, składy materiałów i targowiska niedzielne (np. giełda elektroniczna). Większość torów została już dawno rozebrana, a dla ruchu towarowego wykorzystywanych jest zaledwie kilka bocznic.
Pojawiło się jednak światełko w tunelu, ale żeby nie zapeszać odsyłam Was do linka: KLIK
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *tuwroclaw.com *fotopolska.eu *gazetawroclawska.pl *dolny-slask.org.pl
Hall of Fame: FTF: j_janus STF: Ala Ł; lupi TTF: straznik
Kesz:
Skrzynka znajduje się na kordach i zawiera jak zwykle jedynie logbook, zatem weź pisadło ze sobą. Do jej znalezienia atrybuty muszą Wam wystarczyć. Swobodne szukanie możliwe jest tylko nocą, ze względu na ruchliwą okolicę, a kesza spalić jest bardzo łatwo. Powodzenia!